Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 3: Observer været ved å føle

Repetere fra forrige økt. Minn om oppdraget og spør: Hva fant vi ut i forrige økt som kan hjelpe oss å løse oppdraget? [Hvordan vi kan observere været ved å høre.]

Repeter hva observere betyr [bruke sansene til å finne ut mer om noe], og hvilke sanser vet dere om [se, høre, lukte, smake, føle]. Spør: Hvilke andre sanser kan vi bruke til å observere været enn å se og lytte? Gjennomfør tenk-par-del til spørsmålet Er det noe ved været vi ikke kan observere gjennom å se og lytte? [Hvor varmt eller kaldt det er.] Spør hvilke sanser vi kan bruke til å observere hvor kaldt eller varmt været er? [Kjenne/føle.]

Lytteoppdrag. Si at dere skal høre en kort sang om Ole Brumm (ev. en annen sang/fortelling som handler om å føle temperatur). Si at mens elevene lytter, skal de tenke på hva slags vær Ole Brumm observerer, og hvilke sanser han bruker til å observere det.

Spill av sangen Det snør, det snør. Etterpå spør du: Hva er det Ole Brumm observerer om været? [Det snør. Det er kaldt.] Spør: Hvilke sanser bruker han for å observere at det er kaldt? [Følesansen.] Spør: Er det andre sanser Ole Brumm kan bruke for å observere været i sangen? [F.eks. se at det snør.] Si at i denne økta skal dere øve på å observere været ved å bruke følesansen, akkurat som Ole Brumm gjør i sangen.

Modellere delt lytting. Si at Ole Brumm forteller om snøvær. Fortell elevene om en værtype du liker godt, og kort om hvorfor du liker denne værtypen. For eksempel: Jeg liker når det blåser, fordi det er deilig å kjenne vinden i fjeset. Be elevene tenke over hva slags type vær de liker best, og hvorfor. Gi dem litt tid til å tenke.

Spør om noen har lyst å fortelle det de tenkte på, og be dem rekke opp hånda. La én av elevene fortelle. Når eleven har fortalt, gjenforteller du det eleven sa. Spør eleven om du gjenfortalte riktig, og gi eleven mulighet til å korrigere hvis noe ble feil. Fortell at eleven nå hjalp deg med å vise en aktivitet som heter delt lytting som handler om å øve på å lytte til hverandre. 

Gjennomføre delt lytting. Elevene skal prøve denne aktiviteten to og to. Del elevparene inn i elev 1 og elev 2. Repeter spørsmålet Hva slags vær liker du best, og hvorfor? La elev 1 fortelle til elev 2, mens elev 2 kun lytter. (De skal få bytte roller senere.) Så ber du elev 2 gjenfortelle med egne ord til elev 1 det elev 1 sa. Elev 1 kan korrigere hvis noe ble feil. Etterpå spør du om noen av «toerne» vil dele med resten av klassen det «eneren» sa. 

Delt lytting om å observere vær. Si at elevene skal gjøre en ny runde med delt lytting. Nå skal de bytte roller: Den som lyttet i stad skal snakke nå, og omvendt.

Spørsmålet denne gangen er: Hva kan vi observere om været i dag ved å bruke følesansen? Si at elev 2 skal observere været gjennom åpent vindu eller ytterdør og deretter beskrive observasjonene sine for elev 1. Si at de for eksempel kan kjenne etter om det er kaldt eller varmt, om det er vind/vindstille, om det regner/snør e.l. NB! De skal kun beskrive det de observerer ved hjelp av følesansen, ikke de andre sansene. 

La halvparten av elevene observere været, og deretter dele observasjonene sine med partneren. Minn om at partneren kun skal lytte. Etterpå tar dere en oppsummering i plenum der du ber den som lyttet om å gjenfortelle det den som observerte sa. Noter værobservasjonene på tavla.

Diskutere observasjoner. Samtal med elevene om observasjonene. Spør om alle observerte det samme. Si at vi ofte legger merke til ulike ting, så det er fint at mange observerer. Repeter at vi kan føle hvor varmt eller kaldt det er, hvor mye vind det er og om det er nedbør eller ikke.

Observere været ute ved å føle. Si at snart skal alle elevene få observere været ved hjelp av følesansen. De skal gå ut i skolegården (innenfor et avgrenset område), lukke øynene og beskrive for partneren sin det de observerer om været ved hjelp av følesansen. Si at du vil komme rundt til hvert par og høre om observasjonene deres.