Undervisningsopplegg

Økt 3: Observere været ved å føle

I denne økta skal elevene snakke om hvilket vær de liker og hvordan de kan observere været ved å bruke følesansen. De skal også øve på å lytte til hverandre. På slutten av økta skal elevene observere været ute ved å bruke følesansen. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • samle informasjon om vær ved å bruke følesansen

Tidsbruk 

 Repetere                  ca. 5 minutt 
 Lytteoppdrag ca. 5 minutt
 Modellere og gjennomføre delt lytting  10–15 minutt
 Delt lytting om å observere vær 15–20 minutt
 Diskutere observasjoner ca. 5 minutt
 Observere været ute ved å føle 5–10 minutt
TOTALT 45–60 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • begrunne
    fortelle hvorfor man mener noe
  • forutsi
    beskrive hvordan noe vil bli, basert på tegn eller bevis
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • temperatur
    mål for hvor varmt og kaldt noe er
  • termometer
    verktøy som måler temperatur
  • vær
    fenomener i lufta, som vind og nedbør
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Finn fram sangen Det snør, det snør fra Ole Brumm, enten som tekst eller lydklipp (for eksempel fra Spotify). Sangen kan synges sammen med elevene eller spilles av som lydklipp.

2. Bli kjent med aktiviteten  delt lytting .

 

 

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 3: Observer været ved å føle

Repetere fra forrige økt. Minn om oppdraget og spør: Hva fant vi ut i forrige økt som kan hjelpe oss å løse oppdraget? [Hvordan vi kan observere været ved å høre.]

Repeter hva observere betyr [bruke sansene til å finne ut mer om noe], og hvilke sanser vet dere om [se, høre, lukte, smake, føle]. Spør: Hvilke andre sanser kan vi bruke til å observere været enn å se og lytte? Gjennomfør tenk-par-del til spørsmålet Er det noe ved været vi ikke kan observere gjennom å se og lytte? [Hvor varmt eller kaldt det er.] Spør hvilke sanser vi kan bruke til å observere hvor kaldt eller varmt været er? [Kjenne/føle.]

Lytteoppdrag. Si at dere skal høre en kort sang om Ole Brumm (ev. en annen sang/fortelling som handler om å føle temperatur). Si at mens elevene lytter, skal de tenke på hva slags vær Ole Brumm observerer, og hvilke sanser han bruker til å observere det.

Spill av sangen Det snør, det snør. Etterpå spør du: Hva er det Ole Brumm observerer om været? [Det snør. Det er kaldt.] Spør: Hvilke sanser bruker han for å observere at det er kaldt? [Følesansen.] Spør: Er det andre sanser Ole Brumm kan bruke for å observere været i sangen? [F.eks. se at det snør.] Si at i denne økta skal dere øve på å observere været ved å bruke følesansen, akkurat som Ole Brumm gjør i sangen.

Modellere delt lytting. Si at Ole Brumm forteller om snøvær. Fortell elevene om en værtype du liker godt, og kort om hvorfor du liker denne værtypen. For eksempel: Jeg liker når det blåser, fordi det er deilig å kjenne vinden i fjeset. Be elevene tenke over hva slags type vær de liker best, og hvorfor. Gi dem litt tid til å tenke.

Spør om noen har lyst å fortelle det de tenkte på, og be dem rekke opp hånda. La én av elevene fortelle. Når eleven har fortalt, gjenforteller du det eleven sa. Spør eleven om du gjenfortalte riktig, og gi eleven mulighet til å korrigere hvis noe ble feil. Fortell at eleven nå hjalp deg med å vise en aktivitet som heter delt lytting som handler om å øve på å lytte til hverandre. 

Gjennomføre delt lytting. Elevene skal prøve denne aktiviteten to og to. Del elevparene inn i elev 1 og elev 2. Repeter spørsmålet Hva slags vær liker du best, og hvorfor? La elev 1 fortelle til elev 2, mens elev 2 kun lytter. (De skal få bytte roller senere.) Så ber du elev 2 gjenfortelle med egne ord til elev 1 det elev 1 sa. Elev 1 kan korrigere hvis noe ble feil. Etterpå spør du om noen av «toerne» vil dele med resten av klassen det «eneren» sa. 

Delt lytting om å observere vær. Si at elevene skal gjøre en ny runde med delt lytting. Nå skal de bytte roller: Den som lyttet i stad skal snakke nå, og omvendt.

Spørsmålet denne gangen er: Hva kan vi observere om været i dag ved å bruke følesansen? Si at elev 2 skal observere været gjennom åpent vindu eller ytterdør og deretter beskrive observasjonene sine for elev 1. Si at de for eksempel kan kjenne etter om det er kaldt eller varmt, om det er vind/vindstille, om det regner/snør e.l. NB! De skal kun beskrive det de observerer ved hjelp av følesansen, ikke de andre sansene. 

La halvparten av elevene observere været, og deretter dele observasjonene sine med partneren. Minn om at partneren kun skal lytte. Etterpå tar dere en oppsummering i plenum der du ber den som lyttet om å gjenfortelle det den som observerte sa. Noter værobservasjonene på tavla.

Diskutere observasjoner. Samtal med elevene om observasjonene. Spør om alle observerte det samme. Si at vi ofte legger merke til ulike ting, så det er fint at mange observerer. Repeter at vi kan føle hvor varmt eller kaldt det er, hvor mye vind det er og om det er nedbør eller ikke.

Observere været ute ved å føle. Si at snart skal alle elevene få observere været ved hjelp av følesansen. De skal gå ut i skolegården (innenfor et avgrenset område), lukke øynene og beskrive for partneren sin det de observerer om været ved hjelp av følesansen. Si at du vil komme rundt til hvert par og høre om observasjonene deres.