Forsøk og praktisk arbeid

2A. Lag lampeskjermen

Det er viktig at lampeskjermen er funksjonell, oppfyller kravspesifikasjonen og at designeren viser forståelse for formale virkemidler i tredimensjonal form som flate, lys, skygge, romlig komposisjon, tekstur, overlapping, linjer, negativ og positiv rom. Eleven analyserer kravspesifikasjonen, og velger materialer og form basert på erfaringene fra forarbeidet i kunst og håndverk.

Kravspesifikasjon

  • Lampeskjermen skal være til en hengende lampe eller bordlampe.
  • Lampeskjermen skal gi et behagelig stemningslys.
  • Designet skal være basert på geometriske former.
  • Lampeskjermen skal være bygget av papir, tre og/eller papp.
  • Lampeskjermen skal se annerledes ut når lyset er påslått.

Teste materialer

Det er nyttig om elevene allerede har jobbet med testing av materialer og hvordan de fungerer med og uten lys. Hvis ikke, lar du elevene teste ut ulike materialer over lyskilder i den første timen.

Still elevene disse spørsmålene:

  • Hvordan endres materialet når det settes over en lyskilde?
  • Er materialet gjennomskinnelig? Hva skjer om du bruker materialet dobbelt?
  • Dersom materialet ikke slipper gjennom lys, hva skjer med lyset da? Hvordan kan dette brukes når du skal lage en lampeskjerm?

I lampeskjermen eksperimenterer elevene med gjennomskinnelighetsgraden til materialene og kan bruke virkemidler som overlapping, flate, linjer og negativ og positiv rom. Dersom elevene velger å ikke dekke til sidene, er det formens positive og negative rom som er sentralt i arbeidet.

Prosess med tredimensjonale modellskisser 

Her viser vi hvordan elevene kan arbeide direkte med tredimensjonale arbeidsmodeller uten å tegne først. Elevene kan også tegne skisser

Elevene skal velge seg en tredimensjonal, geometrisk form, som bygges i en modell i papp/kartong. Ved å ta utgangspunkt i en geometrisk form som kube, pyramide, sylinder, kjegle, kule og lignende har eleven en nøytral form å jobbe med under utforskningen. 

Elevene velger selv om de vil bygge med linjer (lister av kapa eller tre) eller legge mer vekt på flater og mellomrom underveis i prosessen. Det er en fordel om de i utprøvingen og modelleringen bare benytter ulike former for papp, papir og kartong for å gi eleven et begrenset utvalg av materialer å jobbe ut ifra. Dette bidrar til at det formmessige blir i fokus i arbeidet.

I modellfasen er lurt at elevene bruker knappenåler o.l. istedenfor lim for lettere å kunne endre formen underveis uten å måtte lage en ny modell fra bunnen av. Elevene bør dokumentere prosessen med bilder som en del av vurderingen.

Kube bygget av remser av kapa-papp. Kube bygget av remser av kapa-papp.

Elevene bearbeider modellen til de har oppnådd en form de er fornøyd med. Under bearbeidingen er det viktig at elevene bruker egen fantasi og kreativitet. Elevene kan for eksempel endre vinkler og lengder eller ta bort deler av den tredimensjonale figuren.

Når modellen er ferdig, gjør elevene en vurdering av hvordan de vil jobbe videre med å bearbeide sidene til lampen. Sidene kan enten være helt åpne, eller dekkes helt eller delvis med materialer. Denne prosessen er med på å forsterke de formmessige kvalitetene i objektet. Elevene eksperimenterer med gjennomskinnelighetsgraden til materialene og kan bruke virkemidler som overlapping, flate, linjer og negativ og positiv rom. Dersom elevene velger å ikke dekke til sidene, er det formens positiv og negativ rom som er sentralt i arbeidet.

Her er en modell av kapa-papp og kalkerpapir. Her er en modell av kapa-papp og kalkerpapir.

Når lampen har den formen og utseende eleven vil ha, er det klart til å bruke de endelige materialene.  

Her er lampeskjermen med lys. Her er lampeskjermen med lys. Foto: Arvid Larsen

Kommentarer/praktiske tips

Andre muligheter for materialer

  • ståltråd
  • hønsenetting
  • avispapir
  • tekstiler
  • ulike typer papp, kartong og papir (kapa-papp, boktrykkerpapp, kartong, kalkerpapir, japanpapir, kinapapir, bakepapir, brun papp og lignende)
  • vekstduk til å brodere og tegne på

Tips til hvor du kjøper materialer

Balsatre brukes gjerne i modellfly-bygging og kan kjøpes i større hobbybutikker som f.eks. Smallsize hobbyland i Oslo. Andre muligheter er Torso kunstartikler som har egen nettbutikk på torso.no og tegnesenteret.no

Ulike papirsorter fås kjøpt på kunstforhandlere som KEM og Torso. Andre muligheter er Panduro og butikker som selger utstyr til scrapping.

Vekstduk er tilgjengelig på Felleskjøpet og Plantasjen.

I eksemplene på denne siden er det benyttet ferdige ledninger og lampesokler. De kan du kjøpe på lampebutikker, Biltema, Clas ohlson osv.

Alternative lampeideer

Alternativ 1: Prosess med tegnede skisser som utgangspunkt 

Alternativ 2: Lampeskjerm som leker med skygge

Materialer og utstyr

  • balsatreplater og -lister
  • kalkerpapir
  • rispapir
  • tegnepapir
  • skjærekniv
  • saks
  • sag for presisjonsarbeid, gjerne japansk sag (til balsatre)
  • skjærematte
  • lim
  • nål
  • broderitråd
  • hyssing
  • kapa-papp til tredimensjonale skisser
  • ev. gjenbruksmaterialer 
  • ledning med lampesokkel og stikkontakt
  • lyspære
Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha