Undervisningsopplegg

Passer for

  • barnetrinn 5-7
  • kunst og håndverk
  • matematikk
  • naturfag

Økt 2: Design din egen lampeskjerm

Her skal vi se på en del av ei lampe, nemlig lampeskjermen. Elevene skal lage en lampeskjerm ut fra en kravspesifikasjon. Målet med opplegget er at elevene skal arbeide tredimensjonalt og teste ut ulike materialer og teknikker for å designe et produkt.

Undervisningsopplegget bygger på analysen av eksisterende lamper i Lampe som system. Arbeidet består i å anvende disse erfaringene til å lage en lampeskjerm etter kravspesifikasjon som er gitt av lærer. Krav til utstyr blir enklest dersom kravspesifikasjonen inneholder oppdrag om å lage en hengelampe.

Det er viktig at lampeskjermen er funksjonell, oppfyller kravspesifikasjonen og at designeren viser forståelse for formale virkemidler i tredimensjonal form som flate, lys, skygge, romlig komposisjon, tekstur, overlapping, linjer, negativ og positiv rom. Eleven analyserer kravspesifikasjonen, og velger materialer og form basert på erfaringene fra forarbeidet i kunst og håndverk.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • designe og lage lampeskjerm til ei lampe.
  • begrunne valg av egnet materiale ut i fra en gitt kravspesifikasjon.
  • bruke formale virkemidler i designet og fortelle om disse.
  • fortelle om egenskaper ved materialer, teknikker og verktøy som er brukt i lampeskjermen.

Bærekraftig utvikling og gjenbruk

Design av lampeskjermen kan kobles opp mot arbeid med bærekraftig utvikling og gjenbruk ved at elevene samler på emballasje og annet avfall. Dette blir brukt som materiale til å lage lampeskjermen. Eksempler kan du se på denne nettsiden.

 

Vurdering

Vurderingen tar utgangspunkt i læringsmålene. Når det gjelder kunst og håndverk, er det viktig at elevene skal lære og erfare gjennom tredimensjonal arbeid i en estetisk dimensjon. Eleven skal eksperimentere med ulike materialers gjennomskinnelighet.

Kjennetegn på høy måloppnåelse

Eleven viser en god forståelse av kravspesifikasjonen har laget en lampe som ivaretar denne. Der det er benyttet geometriske former som utgangspunkt, viser eleven en god forståelse av disse, og har bearbeidet formen vesentlig. Eleven har benyttet formale virkemidler som linje, flate, tekstur, negativ og positiv rom og overlapping bevisst. Eleven har begrunnet valg av materialer, teknikker og form, og kan begrunne valgene.

Læreplan i kunst og håndverk

  • Etter 7. årstrinn
    • Visuell kommunikasjon
      • benytte kontraster mellom diagonale, horisontale og vertikale retninger i enkel komposisjon for å gi illusjon av ro og bevegelse
    • Design
      • lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon
      • bruke ulike sammenføyningsteknikker i harde og myke materialer

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 7. årssteget
    • Geometri
      • analysere eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og beskrive fysiske gjenstandar innanfor daglegliv og teknologi ved hjelp av geometriske omgrep
      • byggje tredimensjonale modellar, teikne perspektiv med eitt forsvinningspunkt og diskutere prosessane og produkta

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Teknologi og design
      • planlegge, lage og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, og reklamere for ferdig framstilt produkt

Materialer og utstyr

  • balsatreplater og -lister
  • kalkerpapir
  • rispapir
  • tegnepapir
  • skjærekniv
  • saks
  • sag for presisjonsarbeid, gjerne japansk sag (til balsatre)
  • skjærematte
  • lim
  • nål
  • broderitråd
  • hyssing
  • kapa-papp til tredimensjonale skisser
  • ev. gjenbruksmaterialer 
  • ledning med lampesokkel og stikkontakt
  • lyspære
Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha

Tema

Kan utføres i sammenheng med

Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

Før du presenterer oppgaven for elevene er det lurt om du har definert noen rammer for oppgaven:

  • Hvilket sokkelfeste skal elevene bruke? Det er flere muligheter:
    • Elevene får utdelt en base i MDF, tre, tykk papp o.l. med et hull som kan tres på sokkelen og skrus fast. Størrelsen kan f.eks. være 20 cm x 20 cm. Elevene kan bruke basen som den er eller tilpasse formen til designet på lampeskjermen.
    • Du kjøper inn metallrammer som kan skrus direkte på sokkelen, og elevene lager lampeskjermen rundt rammen. Rammene kan kjøpes i lampebutikk, på ebay eller ved å kjøpe gamle lampeskjermer på loppemarked og ta av skjermen.
    • Elevene får i oppgave å designe en løsning selv.
  • Hvilke materialer skal dere bruke?
  • Skal det være et tema, eller skal de stå fritt?
  • Skal de jobbe med farger eller bare materialenes naturlige overflate?
  • Skal elevene bearbeide materialene eller la de være så naturlig som mulig?

Før elevene begynner med oppgaven er det lurt å ha lagt frem alle materialene på et bord i klasserommet. Når elevene skal starte, kan de selv velge seg de materialene de har lyst til å jobbe med. Det er lurt å ha rimelige materialer tilgjengelig i idéfasen der elevene jobber med ulike skisser og modeller. Til de tredimensjonale modellene er det lurt om du har kuttet remser av kapa-papp i ulike bredder. Ved å bruke knappenåler til å feste modellene har elevene større frihet til å teste ut ulike former, uten å ødelegge formen når den endres.

Under Lag lampeskjermen har vi vist hvordan elevene kan arbeide direkte med tredimensjonale arbeidsmodeller. Under alternativ 1 viser vi hvordan elevene kan arbeide med tegnede skisser, og i alternativ 2 viser vi et eksempel på lek med skygge i lampeskjermen.

Materialer og utstyr

  • balsatreplater og -lister
  • kalkerpapir
  • rispapir
  • tegnepapir
  • skjærekniv
  • saks
  • sag for presisjonsarbeid, gjerne japansk sag (til balsatre)
  • skjærematte
  • lim
  • nål
  • broderitråd
  • hyssing
  • kapa-papp til tredimensjonale skisser
  • ev. gjenbruksmaterialer 
  • ledning med lampesokkel og stikkontakt
  • lyspære
Forsøk og praktisk arbeid

2A. Lag lampeskjermen

Det er viktig at lampeskjermen er funksjonell, oppfyller kravspesifikasjonen og at designeren viser forståelse for formale virkemidler i tredimensjonal form som flate, lys, skygge, romlig komposisjon, tekstur, overlapping, linjer, negativ og positiv rom. Eleven analyserer kravspesifikasjonen, og velger materialer og form basert på erfaringene fra forarbeidet i kunst og håndverk.

Kravspesifikasjon

  • Lampeskjermen skal være til en hengende lampe eller bordlampe.
  • Lampeskjermen skal gi et behagelig stemningslys.
  • Designet skal være basert på geometriske former.
  • Lampeskjermen skal være bygget av papir, tre og/eller papp.
  • Lampeskjermen skal se annerledes ut når lyset er påslått.

Teste materialer

Det er nyttig om elevene allerede har jobbet med testing av materialer og hvordan de fungerer med og uten lys. Hvis ikke, lar du elevene teste ut ulike materialer over lyskilder i den første timen.

Still elevene disse spørsmålene:

  • Hvordan endres materialet når det settes over en lyskilde?
  • Er materialet gjennomskinnelig? Hva skjer om du bruker materialet dobbelt?
  • Dersom materialet ikke slipper gjennom lys, hva skjer med lyset da? Hvordan kan dette brukes når du skal lage en lampeskjerm?

I lampeskjermen eksperimenterer elevene med gjennomskinnelighetsgraden til materialene og kan bruke virkemidler som overlapping, flate, linjer og negativ og positiv rom. Dersom elevene velger å ikke dekke til sidene, er det formens positive og negative rom som er sentralt i arbeidet.

Prosess med tredimensjonale modellskisser 

Her viser vi hvordan elevene kan arbeide direkte med tredimensjonale arbeidsmodeller uten å tegne først. Elevene kan også tegne skisser

Elevene skal velge seg en tredimensjonal, geometrisk form, som bygges i en modell i papp/kartong. Ved å ta utgangspunkt i en geometrisk form som kube, pyramide, sylinder, kjegle, kule og lignende har eleven en nøytral form å jobbe med under utforskningen. 

Elevene velger selv om de vil bygge med linjer (lister av kapa eller tre) eller legge mer vekt på flater og mellomrom underveis i prosessen. Det er en fordel om de i utprøvingen og modelleringen bare benytter ulike former for papp, papir og kartong for å gi eleven et begrenset utvalg av materialer å jobbe ut ifra. Dette bidrar til at det formmessige blir i fokus i arbeidet.

I modellfasen er lurt at elevene bruker knappenåler o.l. istedenfor lim for lettere å kunne endre formen underveis uten å måtte lage en ny modell fra bunnen av. Elevene bør dokumentere prosessen med bilder som en del av vurderingen.

Kube bygget av remser av kapa-papp. Kube bygget av remser av kapa-papp.

Elevene bearbeider modellen til de har oppnådd en form de er fornøyd med. Under bearbeidingen er det viktig at elevene bruker egen fantasi og kreativitet. Elevene kan for eksempel endre vinkler og lengder eller ta bort deler av den tredimensjonale figuren.

Når modellen er ferdig, gjør elevene en vurdering av hvordan de vil jobbe videre med å bearbeide sidene til lampen. Sidene kan enten være helt åpne, eller dekkes helt eller delvis med materialer. Denne prosessen er med på å forsterke de formmessige kvalitetene i objektet. Elevene eksperimenterer med gjennomskinnelighetsgraden til materialene og kan bruke virkemidler som overlapping, flate, linjer og negativ og positiv rom. Dersom elevene velger å ikke dekke til sidene, er det formens positiv og negativ rom som er sentralt i arbeidet.

Her er en modell av kapa-papp og kalkerpapir. Her er en modell av kapa-papp og kalkerpapir.

Når lampen har den formen og utseende eleven vil ha, er det klart til å bruke de endelige materialene.  

Her er lampeskjermen med lys. Her er lampeskjermen med lys. Foto: Arvid Larsen

Kommentarer/praktiske tips

Andre muligheter for materialer

  • ståltråd
  • hønsenetting
  • avispapir
  • tekstiler
  • ulike typer papp, kartong og papir (kapa-papp, boktrykkerpapp, kartong, kalkerpapir, japanpapir, kinapapir, bakepapir, brun papp og lignende)
  • vekstduk til å brodere og tegne på

Tips til hvor du kjøper materialer

Balsatre brukes gjerne i modellfly-bygging og kan kjøpes i større hobbybutikker som f.eks. Smallsize hobbyland i Oslo. Andre muligheter er Torso kunstartikler som har egen nettbutikk på torso.no og tegnesenteret.no

Ulike papirsorter fås kjøpt på kunstforhandlere som KEM og Torso. Andre muligheter er Panduro og butikker som selger utstyr til scrapping.

Vekstduk er tilgjengelig på Felleskjøpet og Plantasjen.

I eksemplene på denne siden er det benyttet ferdige ledninger og lampesokler. De kan du kjøpe på lampebutikker, Biltema, Clas ohlson osv.

Alternative lampeideer

Alternativ 1: Prosess med tegnede skisser som utgangspunkt 

Alternativ 2: Lampeskjerm som leker med skygge

Materialer og utstyr

  • balsatreplater og -lister
  • kalkerpapir
  • rispapir
  • tegnepapir
  • skjærekniv
  • saks
  • sag for presisjonsarbeid, gjerne japansk sag (til balsatre)
  • skjærematte
  • lim
  • nål
  • broderitråd
  • hyssing
  • kapa-papp til tredimensjonale skisser
  • ev. gjenbruksmaterialer 
  • ledning med lampesokkel og stikkontakt
  • lyspære
Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha
Forsøk og praktisk arbeid

2B, alternativ 1. Prosess med tegnede skisser som utgangspunkt

Alternativt kan elevene tegne eleven ideene sine med skisser. Gi dem gjerne et utgangspunkt å jobbe ut i fra som naturen, menneskekroppen eller som her geometriske former.

 

Kravspesifikasjon 

  • Lampeskjermen skal være en hengende lampe.
  • Lampeskjermen skal ha områder som er heldekkende og områder som er gjennomskinnelige.
  • Lampeskjermen skal være satt sammen av harde og myke materialer.

skisse 1 skisse 2 skisse 3 Gjennom tegningen finner eleven en form og idé å jobbe videre med og bygger da en enkel tredimensjonal skisse. Modellen er her bygd i kapa-plater satt sammen med knappenåler, sider fra en gammel bok. Det er også brukt blekk og åpninger i papiret, for å teste ut hvordan det endrer lyset som slippes gjennom.

IMG_2099 Foto: Kunst- og kultursenteret

Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha
Forsøk og praktisk arbeid

2B, alternativ 2: Lampeskjerm som leker med skygge

Her er lampeskjermen bygget rundt en metallramme og laget av balsaplater og gjennomskinnelig papir. Alle formelementene har utgangspunkt i geometriske former.

Kravspesifikasjon

  • Lampeskjermen skal være til en hengende lampe.
  • Lampeskjermen skal gi et behagelig stemningslys.
  • Designet skal være basert på geometriske former.
  • Lampeskjermen skal være bygget av papir, tre og/eller papp.
  • Lampeskjermen skal se annerledes ut når lyset er påslått.

Balsaplatene er kuttet i ønsket bredde, lagt i varmt vann i 30 minutter i en lang vask, og deretter lagt i en bøtte for å få en rund form. Balsa kan ha lett for å brekke, så det er viktig at den får ligge lenge nok i vann. For å gjøre det lettere å forme i bøtta er det lurt å ha vann nederst og la balsaen hvile med vann før det helles av. Balsaen tørker i bøtta over natten.

Balsaplatene legges i en bøtte for å få en rund form. For å gjøre det lettere å forme i bøtta er det lurt å ha vann nederst og la balsaen hvile med vann før det helles av. Balsaen skal tørke i bøtta over natten. Balsaplatene legges i en bøtte for å få en rund form. For å gjøre det lettere å forme i bøtta er det lurt å ha vann nederst og la balsaen hvile med vann før det helles av. Balsaen skal tørke i bøtta over natten.

Lampeskjermen er laget av et skimrende papir som er kuttet i trekanter og festet i hverandre oppe og nede. Trekantene danner da en lang remse som monteres til balsaringene.

Lampeskjermen er laget av et skimrende papir som er kuttet i trekanter og festet i hverandre oppe og nede. Trekantene danner da en lang remse som monteres til balsaringene. Lampeskjermen er laget av et skimrende papir som er kuttet i trekanter og festet i hverandre oppe og nede. Trekantene danner da en lang remse som monteres til balsaringene.

Lampeskjermen ser da slik ut: sylinder6

Her ser vi skjermen ovenfra, og vi ser metallrammen som skjermen er festet til. Her ser vi skjermen ovenfra, og vi ser metallrammen som skjermen er festet til.

For å lage en skyggeeffekt når lampeskjermen får lys i seg, er det her laget et formelement i papir som gjenspeiler trekantene i selve skjermen. For å lage en skyggeeffekt når lampeskjermen får lys i seg, er det her laget et formelement i papir som gjenspeiler trekantene i selve skjermen.

Formelementet festes inne i skjermen uten å berøre ytterkanten for at den skal synes minst mulig når lyset er slått av. Formelementet festes inne i skjermen uten å berøre ytterkanten for at den skal synes minst mulig når lyset er slått av. Foto: Arvid Larsen

Her er lampeskjermen med lys. Her er lampeskjermen med lys. Foto: Arvid Larsen

Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha
Forsøk og praktisk arbeid

2C. Utstilling

Når lampene er ferdige, er det viktig å lage en utstilling.

Lampene kan enten presenteres i klasserommet eller stilles ut i skolens fellesområde. Elevene må tenke på plassering av lampene og hvordan de fungerer sammen. Det er også mulig å sette opp enkle stasjoner i klasserommet der elevene kan teste hvordan lampeskjermen fungere med lys.

lampeskjerm med lys 2 Foto: Arvid Larsen

 

Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • kravspesifikasjon
    beskrivelse av egenskaper og funksjoner som et produkt skal ha

Læringskjede

Dette undervisningsopplegget skal settes i en læringskjede i kunst og håndverk, naturfag og matematikk. En læringskjede kan bestå av både for- og etterarbeid i fagene, men her nevner vi først og fremst hva som kan være aktuelt å ha gjort på forhånd i de tre fagene før undervisningsopplegget skal gjennomføres.

Forarbeid i naturfag: Repeter eller introduser begrepene refleksjon, absorpsjon og transmisjon for elevene.

Etterarbeid i naturfag: Elevene skal anvende begrepene refleksjon, absorpsjon og transmisjon i faglig forklaring av funksjonen til lampeskjermen.

Forarbeid i matematikk: Elevene bør kjenne godt til tredimensjonale figurer. De bør ha klipt opp og brettet ut tredimensjonale former for finne ut hvilke todimensjonale former de er satt sammen av. Elevene bør også ha bygd figurene enten ved hjelp av jovobrikker eller papp. Videre er det viktig at de kan noe om kjennetegn og egenskaper til sylinderen, kuben, ulike rette prismer, kjegla og kula. Disse forkunnskapene vil hjelpe elevene i det praktiske arbeidet.

Forarbeid i kunst og håndverk: La elevene utforske og gjøre seg kjent med ulike materialer og teste ut hvordan disse fungerer med lys. Elevene skal spesielt teste ut hvor gjennomskinnelig materialene er, og hva som skjer med lyskvaliteten når lyset filtreres gjennom de ulike materialene. Eksperimentering med avstander og flere lag med materialer er også viktig. La elevene eksperimentere med materialer og form.