Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • ungdomstrinn 8-10
  • fysikk 1

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Mynter og friksjon 2

Legg en mynt på en kartongbit. Knips kartongen vekk. Hva skjer med mynten?

 

Legg en kartong oppå et glass og legg en mynt på kartongen. Kartongen skal være så vidt litt større enn glassåpningen. Knips kartongen. Mynten faller rett ned i glasset. Den blir ikke med kartongen hvis du knipset hardt nok.

Kartongen knipses vekk og mynten havner i glasset.

Legg en kartongbit 2 cm × 4 cm på en tommelfinger, og legg en mynt oppå kartongen. Knips vekk kartongen. Hvis du holder handa stille nok, og hvis du treffer ordentlig med knipsinga, blir mynten liggende i ro, mens kartongen forsvinner.

 

Ved å knipse hardt vekk kartongbiten blir mynten liggende.

Faglig forklaring

Stor kraft, kort tid. Det er kraft ganger tid det kommer an på. Friksjonen fra kartongen prøver å trekke mynten med seg. Men ved knipsing blir tida så kort at mynten nesten ikke flytter seg i kraftretningen.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre rede for begrepene fart og akselerasjon, måle størrelsene med enkle hjelpemidler og gi eksempler på hvordan kraft er knyttet til akselerasjon

Læreplan i fysikk - programfag i studiespesialiserende utdanningsprogram

  • Fysikk 1
    • Klassisk fysikk
      • identifisere kontaktkrefter og gravitasjonskrefter som virker på legemer, tegne kraftvektorer og bruke Newtons tre lover

Materialer og utstyr

  • Kartong
  • Saks
  • Glass
  • Mynt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • Friksjon

Nettressurser