naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Passer for
- ungdomstrinn 8-10
- vg1
Verdiklargjøring
Undervisningsopplegget består av øvelser for å bevisstgjøre egne valg og verdier. Metoden som benyttes er aktivt verdivalg eller verdiklargjøring som kan hjelpe oss til å bli klar over egne meninger, interesser og holdninger, slik at vi kan å handle mer i overensstemmelse med dette.
Verdiklargjøring egner seg godt i undervisning som berører sammenhenger mellom holdninger, interesser og handlinger. Gjennom verdiklargjøring kan vi gi elevene trening i å uttrykke seg muntlig og skriftlig, vi kan lære dem å finne kunnskap som grunnlag for egne meninger og gi dem øvelse i å hevde dem. Aktivt verdivalg er å:
- foreta bevisste valg ut fra hensynet til ulike alternativer og konsekvenser
- gjøre valg vi er tilfreds med og stolt over og som vi gjerne forteller til andre
- foreta valg vi handler i overensstemmelse med og ofte gjentar Målet er altså ikke å lære bort visse verdier, men å øve elevene opp i vurderingsprosesser.
I dette undervisnignsopplegget finner dere forslag til aktiviteter som kan få elevene til å tenke gjennom sine valg. Undervisningsopplegget egner seg når det undervises om energi og miljøutfordringer.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 10. årstrinn
- Mangfold i naturen
- observere og gi eksempler på hvordan menneskelig aktivitet har påvirket et naturområde, undersøke ulike interessegruppers syn på påvirkningen og foreslå tiltak som kan verne naturen for framtidige generasjoner
- Mangfold i naturen
- Etter Vg1 - studieforberedende utdanningsprogram
- Forskerspiren
- drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
- Bærekraftig utvikling
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
- undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
- Forskerspiren
- Etter Vg1 - yrkesfaglige utdanningsprogram
- Bærekraftig utvikling
- kartlegge egne forbruksvalg og argumentere faglig og etisk for egne forbruksvalg som kan bidra til bærekraftig forbruksmønster
- undersøke en global interessekonflikt knyttet til miljøspørsmål og drøfte kvaliteten på argumenter og konklusjoner i debattinnlegg
- Bærekraftig utvikling
- Etter Vg3 - påbygging til generell studiekompetanse
- Forskerspiren
- drøfte dagsaktuelle naturfaglige problemstillinger basert på praktiske undersøkelser eller systematisert informasjon fra ulike kilder
- Forskerspiren