Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 2: Biologisk mangfold

Biologisk mangfold

I denne økta lærer elevene om biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer samt systematikk og hvordan vi nøkler arter. Dette vil de få bruk for når de skal undersøke badeplassen og vurdere hvordan endringene kan påvirke naturens mangfold.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer
  • forstå systematikk og hvordan man nøkler arter

Tidsbruk

2A Oppdraget 10 min
2B Mangfold 15 min
2C Oppgave
Biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem
20 min
2D Nøkling av arter
Oppgave 1
10 min
2D Nøkling av arter
Oppgave 2
10 min
2D Nøkling av arter
Oppgave 3
  5 min
2E Escape Room 10 min
2F Oppsummering 10 min
TOTALT 90 min
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet