Undervisningsopplegg

Økt 2: Biologisk mangfold

Biologisk mangfold

I denne økta lærer elevene om biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer samt systematikk og hvordan vi nøkler arter. Dette vil de få bruk for når de skal undersøke badeplassen og vurdere hvordan endringene kan påvirke naturens mangfold.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • skille mellom biotiske og abiotiske faktorer i økosystemer
  • forstå systematikk og hvordan man nøkler arter

Tidsbruk

2A Oppdraget 10 min
2B Mangfold 15 min
2C Oppgave
Biotiske og abiotiske faktorer i et økosystem
20 min
2D Nøkling av arter
Oppgave 1
10 min
2D Nøkling av arter
Oppgave 2
10 min
2D Nøkling av arter
Oppgave 3
  5 min
2E Escape Room 10 min
2F Oppsummering 10 min
TOTALT 90 min
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 2: Forberedelse og utstyr

1. Sett deg inn i læringsmålene, og se gjennom presentasjonen.

2. Skriv ut sorteringsaktiviteten biotisk-abiotisk. De to sidene med bildekort må klippes opp og legges i konvolutter (kan ev. lamineres først). Hver elevgruppe skal ha en konvolutt med bilder og arket levende ikke-levende som de skal sortere bildene på. Det er også mulig å kjøre denne aktiviteten digitalt i stedet ved f.eks. å legge bildene i en Jamboard (google). 

3. Skriv ut arket med sommerfuglbilder til aktivitet 1 i 2D.

4. Prøv Escape Room-oppgava slik at du kan veilede elevene hvis de står fast. Skriv ut arket Humler, slik at eleven kan krysse av på det etterhvert som de får hint. Kopier lenka til Escape Room og legg den tilgjengelig digitalt for elevene når de kommer til denne oppgaven. Fasit: STEINHUMLE

Forsøk og praktisk arbeid

Økt 2: Gjennomføring

Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta.

2A Oppdraget

Repeter oppdraget. Be gruppene dele hvilke ting de har «kjøpt» til badeplassen, hvorfor og hva det kostet.    

2B Mangfold

Gå gjennom teorien om mangfold, økosystemer og biotiske og abiotiske faktorer.

Økosystem hav

2C Sorteringsoppgave

La elevene jobbe i grupper. Del ut bildekort til hver gruppe eller bruk digtial løsning. Be elevene sortere bildene i biotiske og abiotiske faktorer. Gi dem deretter informasjon om hvordan forskere definerer hva som er levende og la dem diskutere om de vil endre på sorteringa. Oppsummer med å påpeke at noen av bildene kan være vanskelige å plassere som biotisk eller abiotisk.

2D Nøkling av arter

Gå gjennom introduksjon til systematikk, og la elevene jobbe i par med oppgave 1. Ta deretter oppsummering i fellesskap og la elevene jobbe i par med oppgave 2 og oppgave 3. Ta en felles oppsummering av oppgave 3 slik at elevene forstår at de må vurdere resultatene i Artsorakelet kritisk og bruke relevant litteratur eller spørre en ekspert om de er usikre.

2E Escape Room

Be elevene gå inn på Escape Room og finn ut hvilken humle jeg tenker på.

  ER humler

 

Gruppene får ulike pengepremier avhengig av antall forsøk.

Ett forsøk: 5000 kr

To forsøk:  3000 kr

Tre forsøk: 1000 kr

De må svare ærlig på antall forsøk. La dem legge inn beløpet i regnskapet sitt i tillegg til at de kan vurdere om de vil kjøpe flere ting til badeplassen.  

2F Oppsummering

Avslutt med å oppsummere hva de skal bruke det de har lært i denne økta til og hva som skal skje neste økt når de skal ut å undersøke badeplassen. Minn elevene på at arbeidet deres vil bli vurdert etter kjennetegn på måloppnåelse og at disse ligger i elevheftet.