Undervisningsopplegg

Økt 4: Tegneserie

I denne økta skal elevene bruke det de har lært gjennom opplegget til å gi råd til Maren eller Morten.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • bruke fagstoff til å formidle
  • vurdere andres forklaringer

Tidsbruk

Introduksjon ca. 5 minutt
Skrive tekst / lage film 30–40 minutt
Vurdere  10–15 minutt
TOTALT 45–60 minutt

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • hormon
    stoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
  • hormonsystemet
    det systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
  • informasjon
    opplysninger om noe
  • målcelle
    celle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
  • nervecelle
    celle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
  • nervesystemet
    det systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
  • respons
    det som skjer som følge av noe annet
  • sansecelle
    celle som registrerer informasjon som lys, lyd, bevegelse og temperatur

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

Er del av

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 4

Ark 40 i PowerPoint. Tegneserie. Vis tegneserien som elevene skal fylle inn tekst i. Fortell at de skal skrive hva helsesykepleieren sier til enten Maren eller Morten for å forklare skadevirkninger og gi råd. 

Ark 41 i PowerPoint. Les om skadevirkninger. Be elevene lese på nettsidene om skadevirkninger og råd (se forberedelse og utstyr). Minn om at skadevirkninger både handler om den enkelte og samfunnet rundt. 

Ark 42 i PowerPoint. Skriv råd til Maren eller Morten. Fortell at elevene skal ta utgangspunkt i skjemaet der de begrunner hva som har skjedd med Maren eller Morten. Hvert elevpar skal skrive inn hva helsesykepleieren forklarer om nerve- og hormonsystemet, samt hva bruk av kokain / anabole steroider på sikt kan føre til. Oppfordre gjerne elevene til både å beskrive langtidsvirkninger og hva det kan føre til av utfordringer for familie, venner og samfunnet ellers.

Til slutt skal de gi råd om hva Maren eller Morten bør gjøre for å avslutte misbruket. Minn elevene om å bruke fagstoffet de har lært gjennom opplegget til å begrunne rådene sine og eventuelt bruke andre kilder. Et tips er https://forskning.no/sport-stress-hjernen/rusa-pa-kroppens-egne-stoffer/1000508 

Ark 43 i PowerPoint. Gi tilbakemelding. Be to og to elevpar lese tegneseriene til hverandre. La elevene ta utgangspunkt i disse spørsmålene når de skal gi konstruktive tilbakemeldinger til hverandre:

1. Blir spørsmålet besvart?

2. Brukes det bevis for å støtte forklaringen(e)?

3. Er det noe som mangler i forklaringen(e)? 

La elevene bearbeide tekstene sine etter tilbakemelding.

Tegneserien kan henges opp på veggen til utstilling.

Ta til slutt en oppsummerende runde på hva elevene sitter igjen med etter opplegget. Snakk om hva de kan gjøre hvis de trenger noen å snakke mer med om rusmisbruk eller doping.

Er del av