Undervisningsopplegg

Økt 3: Hormonsystemet

I denne økta fortsetter elevene med å finne ut av Marens symptomer. De lærer om hormonsystemet ved å bruke en puslespilleik som modell. 

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan hormoner fungerer
  • sammenligne nerve- og hormonsystemet
  • hente informasjon fra ulike tekster

Tidsbruk

Ny informasjon  5 minutt
Puslespilleik  10–15 minutt
Om hormonsystemet, sammenligne med nervesystemet  10–15 minutt
Om hormonhermere  ca. 10 minutt
Koble til oppdrag  10–15 minutt
TOTALT  45–60 minutt
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • anabole steroider
    samlebetegnelse på kunstig fremstilte varianter av det mannlige kjønnshormonet testosteron.
  • hormon
    stoff som transportes med blodet og setter i gang bestemte responser i kroppen
  • hormonhermer
    stoff som ligner på hormon i oppbygning. Det kan forstyrre hormonbalansen i kroppen.
  • hormonsystemet
    det systemet i kroppen som sender hormoner gjennom blodet og gir responser i bestemte deler av kroppen
  • informasjon
    opplysninger om noe
  • kjertelcelle
    celle som skiller ut stoff, som hormoner, spytt eller svette
  • målcelle
    celle som tar imot bestemte signaler som da gir en bestemt respons
  • nervecelle
    celle som registrerer informasjon og sender denne videre til en annen nervecelle, muskelcelle eller kjertelcelle
  • nervesystemet
    det systemet i kroppen som mottar informasjon fra sansecellene og kontrollerer bevegelser og tanker
  • respons
    det som skjer som følge av noe annet

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • forklaring
    svar på et spørsmål som er støttet av bevis
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

  1. Gjør deg kjent med PowerPoint-presentasjonen for økta.
  2. Skriv ut puslespillbrikkene, gjerne på papp eller tjukt papir. Klipp ut brikkene.
  3. Finn emballasje av ulike produkter med eller uten hormonhermende stoffer eller be elevene ta med seg hvert sitt produkt som har innholdsfortegnelse (hudkrem, deodorant, solkrem, rengjøringsmiddel eller lignende).
  4. Forbered hvordan du skal dele disse lenkene med elevene:

Materialer og utstyr

emballasje av kosmetikkprodukter o.l. med og uten hormomhermende stoffer

Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 3

Ark 30 i PowerPoint. Gi ny informasjon i oppdraget om at det kan være noe hormonelt som er årsaken til Marens symptomer. Si at vi da trenger å vite mer om hva hormoner er. 

Ark 31. Puslespill. Forklar at elevene skal få utdelt hver sin puslespillbrikke der det står H for hormon eller M for målcelle. Be dem vente med å se på brikkene, mens de sprer seg rundt i rommet og står stille. Be dem nå se på brikken sin. Står det en M for målcelle, blir de stående stille. Står det H for hormon, går de rundt i klasserommet for å finne puslespillbrikken som passer sammen med sin bit.

Når elevene har funnet hverandre, skal de gjøre instruksen som står på brikken.

Ark 32. Oppsummer om hormoner. Fortell at puslespilleiken er en modell av hormonsystemet, den viser oss noe om hvordan hormonsystemet virker. Spør: Hva kom fram i puslespilleiken og hva kom ikke fram? [Stemmer: hormoner beveger seg rundt til bestemte steder i kroppen, når de finner riktig sted skjer det noe. Stemmer ikke: blod, kjertelceller] 

Ark 33–34. Sammenligne nerve- og hormonsystemet. Si at dere nå har snakka om både nerve- og hormonsystemet. Be elevene bruke et Venn-diagram for å beskrive hva de mener er likt og ulikt mellom de to systemene. Oppsummer i fellesskap.

Ark 35–36. Om hormonhermere. Fortell at hormonhermere ligner på og virker som hormoner. Noen ganger er det ønskelig å bruke hormonhermere (medisiner, prevensjon osv.), andre ganger utilsiktet og/eller skadelig (i kosmetiske produkter, doping osv.) Del ut noen produkter som elevene skal finne ut om inneholder hormonhermere eller ikke ut fra tabellen med oversikt over hormonhermere. Be elevene gå inn på www.svanemerket.no/miljo/kjemikalier/hormonforstyrrende-stoffer for å finne ut mer om hormonhermere og om dette kan være årsaken til Marens symptomer [ser antagelig ikke tydelige symptomer i så ung alder, vil være mer langtidseffekter].

Ark 37. Nøkkelsetninger. Gå gjennom nøkkelsetningene i plenum og be om forslag til hvordan setningene kan fullføres. Få fram at flere varianter kan gi god mening. Vis et forslag til svar.

Ark 38. Koble til oppdraget. Be elevene bruke disse lenkene for å finne og begrunne årsaken til Marens symptomer: