Undervisningsopplegg

Økt 1: Egenskaper til stoff

I denne økta blir elevene presentert for oppdraget der de skal avsløre hvilke to hvite stoffer som er funnet. For å kunne løse oppdraget må de lære seg mest mulig om egenskapene til de mulige stoffene. De observerer egenskapene ved hjelp av syn, hørsel, følelse og lukt.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • observere ulike stoff og beskrive egenskapene

Tidsbruk

 

Presenter oppdraget  10–15 minutt
Observere stoffene  35–45 minutt
TOTALT  45–60 minutt

 

 

Materialer og utstyr

  • natron
  • sukker
  • salt
  • potetmel
  • teskjeer
  • beger
  • lupe

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • egenskap
    hvordan et stoff ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager eller hvordan det blander seg med andre stoff
  • stoff
    det som alle ting er laget av. Ulike stoff har ulike egenskaper.

Forskerspirebegrep

  • analysere
    undersøke deler av noe nøye
  • konkludere
    sammenfatte resultater
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør deg kjent med læringsmålene (se forrige side) og begrepene som er sentrale i denne økta (markert med uthevet skrift).

2. Finn fram utstyret. Nummerer begrene fra 1 til 4 og ta litt sukker i beger 1, salt i beger 2, potetmel i beger 3 og natron i beger 4. Lag ett sett med beger 1–4 til hvert elevpar eller gruppe. Det kan være lurt å samle utstyret til hvert elevpar på et brett.

3. Skriv ut elevark til hver elev.

 

Materialer og utstyr

  • luper/forstørrelsesglass
  • natron
  • sukker
  • salt
  • potetmel
  • A3-ark
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 1

Presenter oppdraget. Vis fram et beger med hvitt stoff som er funnet. Fortell at oppdraget er å avsløre hvilke to stoffer som er blandet i begeret. De skal få vite hvilke fire mulige stoffer det kan være. Si også at for å kunne løse oppdraget må de bli kjent med egenskapene til disse fire stoffene. 

Si at egenskaper for eksempel betyr hvordan noe ser ut, lukter, smaker, kjennes ut eller hva slags lyd noe lager. Hvis dette er første gangen elevene blir introdusert for begrepet egenskap, bør dere bruke litt tid på å diskutere det nærmere. Spør: Hva er egenskapene til en basketball? Hva er egenskapene til vann? Hva er egenskapene til en kopp? Hva er egenskapene til ...?

Observere stoffene. Si at de nå skal observere de ulike stoffene, ett av gangen. Del ut beger nummer 1 til hvert elevpar. Forklar at å observere betyr at de skal bruke sansene sine til å undersøke stoffet for å finne ut hvilke egenskaper stoffene har. La elevene bruke luper for å undersøke stoffet nøyere. Gjør det samme med de andre tre stoffene. 

Spør elevene:

  • Hvordan ser stoffene ut?
  • Lukter de noe?
  • Hvordan kjennes det når dere tar på dem?
  • Kan dere høre noe når dere tar på dem?

Be elevene fylle inn stikkord som beskriver stoffene i elevarket. Stikkordene skal hjelpe andre til å kjenne igjen stoffet, selv om de aldri har sett stoffet før. Oppfordre dem om å sammenligne stoffene ved for eksempel å skrive at et stoff er «mer kornete enn» ett annet. 

Oppsummer observasjonene og snakk om begreper som kornete, luftig, hardt, mykt, hvitt, krystallformet osv. Be elevene beskrive observasjonene sine med hele setninger som starter med «Jeg ser at ...», «Jeg lukter at ... » osv. For eksempel: «Jeg ser at stoff nr. 1 er kornete.» eller «Jeg hører at stoff nr. 2 lager en rislelyd når jeg snurrer på begeret.» 

Fortell til slutt at de fire stoffene heter sukker, salt, potetmel og natron. Si at alle stoffene er vanlige å bruke i matlaging.