Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

1 Forberedelser til kappløp

kart, kompass og støvler beskåret

I denne økta presenteres elevene for oppdraget om å lage en veiledning til turister som vil gå til Trolltunga. Dette skaper engasjement og et læringsbehov for å finne ut mer om hva som trengs for å dra på en lang tur. Filmen om Scott og Amundsens kappløp om Sydpolen skal motivere for at elevene selv skal simulere kappløpet og setter i gang tanker om hva som er viktig ved planlegging av lengre og kortere ekspedisjoner. Forberedelse til og planlegging av en tur er veldig viktig for at resultatet skal bli vellykka. Simuleringa av kappløpet til Sydpolen er lagt opp som en vinteraktivitet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle hvorfor det er viktig å planlegge en tur godt
  • diskutere hva turister må vite om turen til Trolltunga for å kunne ivareta egen sikkerhet
  • måle blodsukkerverdier

Tidsbruk 

1A. Presentasjon av oppdraget  15–20 minutter
1B. Film  15–20 minutter
1C. Praktiske forberedelser  15–20 minutter
TOTALT  45–60 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • basalstoffskifte
    hvor mye energi kroppen trenger til å drifte fordøyelse, varmeregulering, organenes funksjon og vedlikehold av cellene
    Avhenger av høyde, alder, kjønn og vekt.
  • blodsukkernivå
    mengde av glukose i blodet
  • BMI (Body Mass Index)
    beregning av fettmengde i kroppen ut fra høyde og masse
  • fettstoffer
    stoffer som ikke løses i vann
    De er bygd opp av fettsyrer og glyserol, og har mange ulike oppgaver i kroppen.
  • forbrenning (metabolisme)
    kjemisk prosess i kroppen der oksygen og næringsstoffer omsettes til stoffer som kroppen trenger for å leve og fungere
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • mangelsykdommer
    sykdommer som oppstår hvis kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger
    Dette kan være mangel på energi, proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer eller mineraler.
  • mineraler
    grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner
    Eksempler er jern, kalsium, magnesium og natrium.
  • næringsstoffer
    kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger å vokse og for å få energi
  • proteiner
    stor gruppe store molekyler som har ulike funksjoner i kroppen, slik som byggestein, næring og som enzymer
    De er bygd opp av en eller flere foldete og spiralsnodde kjeder av aminosyrer.
  • vitaminer
    hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
    Noen vitaminer kan kroppen produsere selv, men de fleste må tilføres gjennom kosten.