Undervisningsopplegg

1 Forberedelser til kappløp

kart, kompass og støvler beskåret

I denne økta presenteres elevene for oppdraget om å lage en veiledning til turister som vil gå til Trolltunga. Dette skaper engasjement og et læringsbehov for å finne ut mer om hva som trengs for å dra på en lang tur. Filmen om Scott og Amundsens kappløp om Sydpolen skal motivere for at elevene selv skal simulere kappløpet og setter i gang tanker om hva som er viktig ved planlegging av lengre og kortere ekspedisjoner. Forberedelse til og planlegging av en tur er veldig viktig for at resultatet skal bli vellykka. Simuleringa av kappløpet til Sydpolen er lagt opp som en vinteraktivitet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • fortelle hvorfor det er viktig å planlegge en tur godt
  • diskutere hva turister må vite om turen til Trolltunga for å kunne ivareta egen sikkerhet
  • måle blodsukkerverdier

Tidsbruk 

1A. Presentasjon av oppdraget  15–20 minutter
1B. Film  15–20 minutter
1C. Praktiske forberedelser  15–20 minutter
TOTALT  45–60 minutter

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • basalstoffskifte
    hvor mye energi kroppen trenger til å drifte fordøyelse, varmeregulering, organenes funksjon og vedlikehold av cellene
    Avhenger av høyde, alder, kjønn og vekt.
  • blodsukkernivå
    mengde av glukose i blodet
  • BMI (Body Mass Index)
    beregning av fettmengde i kroppen ut fra høyde og masse
  • fettstoffer
    stoffer som ikke løses i vann
    De er bygd opp av fettsyrer og glyserol, og har mange ulike oppgaver i kroppen.
  • forbrenning (metabolisme)
    kjemisk prosess i kroppen der oksygen og næringsstoffer omsettes til stoffer som kroppen trenger for å leve og fungere
  • karbohydrater
    energirike organiske stoffer som er viktig energikilde for kroppen
    I mat omfatter karbohydratene kostfiber, stivelse og ulike sukkerarter.
  • mangelsykdommer
    sykdommer som oppstår hvis kroppen ikke får de næringsstoffene den trenger
    Dette kan være mangel på energi, proteiner, fett, karbohydrater, vitaminer eller mineraler.
  • mineraler
    grunnstoffer som må tilføres gjennom kosten, og som har mange ulike funksjoner
    Eksempler er jern, kalsium, magnesium og natrium.
  • næringsstoffer
    kjemiske forbindelser og grunnstoffer som organismer trenger å vokse og for å få energi
  • proteiner
    stor gruppe store molekyler som har ulike funksjoner i kroppen, slik som byggestein, næring og som enzymer
    De er bygd opp av en eller flere foldete og spiralsnodde kjeder av aminosyrer.
  • vitaminer
    hjelpestoffer som inngår i mange prosesser i kroppen
    Noen vitaminer kan kroppen produsere selv, men de fleste må tilføres gjennom kosten.
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

 

 1. Skriv ut refleksjonsnotat til hvert elevpar, hvis de ikke skal jobbe digitalt. Dette arket skal brukes i alle øktene. På arket står det refleksjonsspørsmål etter hver økt som skal hjelpe elevene på veien til å løse oppdraget. Hva har elevene lært i økta som de kan ta med seg videre for å løse oppdraget? 

2. Gjør deg kjent med hvordan du måler blodsukker. Det finnes mange blodsukkermålere i handelen, og de fleste apotek selger flere typer. I disse testene trengs bare en liten dråpe blod fra finger eller underarm for å få en forholdsvis nøyaktig måling av blodsukkeret. En detaljert beskrivelse av fremgangsmåten for målingen følger pakningen.

Materialer og utstyr

blodsukkermålere (fås på apotek)

Forsøk og praktisk arbeid

1A. Presentasjon av oppdraget

Ark 1 i PowerPoint. Si: Er det noen som vet hvor dette er? Noen som har vært der? 

Ark 2 i PowerPoint. Vis klassen klipp fra NRK om hvordan Røde Kors redder ned turister.

Spør: Hva trenger turistene å vite før de legger ut på turen? Bruk tenk-par-del . Lag et tankekart på tavla. Ta et bilde av tankekartet og lagre det. Dere skal bruke det igjen i siste økt. Del ut refleksjonsnotat til hvert elevpar, og be dem svare på første refleksjonsspørsmål ut fra tankekartet. 

Ark 3 PowerPoint. Si: Dere får nå et oppdrag som dere skal jobbe med de neste timene. Odda kommune trenger hjelp til å veilede turister som har tenkt å gå til Trolltunga. Dere skal jobbe to og to, og dere velger selv i hvilket format dere vil fremstille deres bidrag, som film, brosjyre, plakat eller noe annet. Til slutt skal dere presentere deres bidrag, og vi skal sammen vurdere hvilket bidrag som gir best informasjon til turister ut fra hvor forståelig dere presenterer informasjonen og hvor faglig god den er.  

Si: For å løse oppdraget trenger dere å skaffe dere informasjon. Etter hver økt skal dere notere på refleksjonsnotatet hvilken informasjon dere har fått som kan hjelpe dere videre med oppdraget. Vi starter med å gå tilbake til 1911 for å høre om en ekstrem tur for å nå fram til Sydpolen.  

Forsøk og praktisk arbeid

1B. Film

Vis en kort teaser (1 min og 50 s) til filmen Race to the Southpole – Amundsen vs. Scott. Si at filmen er på tysk, men tekstet på engelsk.

Si: Er det noe dere lurer på etter å ha sett filmen (noe dere ønsker å vite)?

Si: Nå skal dere være teamene til Scott og Amundsen og simulere kappløpet om Sydpolen.

bilde_fra_filmen  

Forsøk og praktisk arbeid

1C. Praktiske forberedelser

Kappløpet er en lagkonkurranse. Del klassen inn i to lag – der lagene skal samarbeide som et team. Kast kron og mynt om hvem som skal være Team Amundsen og hvem som skal være Team Scott. Hvis dere har tilgang på pulker, kan både team Scott og team Amundsen få med seg en pulk hver på f.eks. 50 kg. Hvis ikke, kan dere simulere trekking av pulk ved å bruke akebrett. Da skal det alltid sitte en elev på akebrettet.

Elevene bør på forhånd være trent i å bruke av kart og kompass. Repeter hvordan det brukes og si at de skal manøvrere etter dette i kappløpet. 

Fortell at elevene skal måle blodsukkeret før, under og etter kappløpet. Demonstrer hvordan blodsukkeret måles. Det trengs bare en liten dråpe blod fra finger eller underarm for å få en forholdsvis nøyaktig måling av blodsukkeret. En detaljert beskrivelse av fremgangsmåten for målingen følger pakningen.

Informer elevene om hvor og når de skal møte opp. Minn om at det er viktig med klær og sko som passer årstid, vær og føre. 

Spør: Hva er viktig å planlegge før en tur? Bruk  tenk-par-del . Be elevene notere på refleksjonsnotatet. 

Be elevene møte på fastende mage til neste økt. 

 

kart, kompass og støvler