naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland 
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
    
            
                 Undervisningsopplegg
                        
        
        Økt 2: Hva er egentlig ei celle?
I denne økta engasjeres elevene ved hjelp av en fascinerende bildeillusjon som utgangspunkt for å snakke om observasjon. Videre skal de selv undersøke hvordan rødløkceller ser ut i et lysmikroskop. De skal forklare det det finner ut ved å tegne observasjonene sine.
I økta skal elevene også lese Modeller av celler som illustrerer hvordan vi bruker modeller for å forklare noe, her for å få fram det grunnleggende om celler.
Læringsmål
Elevene skal kunne
- tegne vesentlige detaljer i et mikroskoppreparat av celler og beskrive observasjonene sine
- beskrive hvordan vi bruker modeller for å støtte forklaringer
- tegne en enkel modell av ei celle
- fortelle at alle levende organismer er bygd opp av celler som består av ulike deler med hver sin funksjon; cellemembran, cellevæske og arvestoff
Tidsbruk
| 2A. Det levende består av celler | 15–20 minutt | 
| 2B. Observere bilde av mur | 5–10 minutt | 
| 2C. Undersøke mikroskoppreparat (lærerstyrt, ca. 20–25 minutter) / 2D. Lese Modeller av celler (elevstyrt, ca. 40–50 minutter) | 60–75 minutt | 
| 2D. Oppsummering | 10–15 minutt | 
| TOTALT | 90–120 minutt | 
Naturfaglig språk
            
                                            Fagspesifikke begrep
- 
                        arvestoffdet som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
- 
                        biologilæren om det levende
 bio = liv
- 
                        cellekjernespesialisert rom med arvestoff inni ei celle
 Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
- 
                        cellemembrantynn hinne omkring ei celle
 Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
- 
                        cellerbitte små deler som alle organismer er bygd opp av
 For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
- 
                        celleveggtykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
 Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
- 
                        cellevæskeflytende stoff inni cellene
 Består av vann med proteiner og salter.
- 
                        celleåndingkjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
- 
                        encella organismeorganisme som består av bare éi celle
- 
                        flercella organismeorganisme som består av flere celler
- 
                        formhvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
- 
                        fossilavtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
 For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
- 
                        funksjonhva noe gjør, eller hva det brukes til
- 
                        meteorittobjekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
- 
                        mikrometer (µm)tusendels millimeter
 Det er 1 000 µm i én mm.
- 
                        mitokondrierorganeller som frigjør energi
- 
                        organelldel av ei celle som har en bestemt funksjon
- 
                        organismelevende vesen
 For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
- 
                        systemnoe som består av flere deler som virker sammen
Forskerspirebegrep
- 
                        beskrivefortelle med ord eller bilder hvordan noe er
- 
                        beviskjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
- 
                        konklusjonslutning på grunnlag av en rekke bevis
- 
                        mikroskopinstrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
- 
                        mikroskoppreparatbiter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
- 
                        modellforenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
- 
                        observerebruke sansene til å få informasjon om noe
- 
                        påstandsvar på et spørsmål, men uten bevis
- 
                        sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
- 
                        trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
- 
                        undersøkeprøve å finne ut mer om noe
