Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 10–15 minutter

2E. Oppsummering

Si: I denne økta har dere både sett modeller av celler og ordentlige celler. Hvorfor kan det være lurt å bruke modeller av celler? [De kan få fram viktige poenger om hvordan cellene er bygd opp og hvordan de fungerer.] 

Ark 9 i PowerPoint. Si: På elevarket skulle dere lage tre nøkkelsetninger om celler. Hva skrev dere? Spør noen av elevene. Vis forslagene dine også i PowerPointen. Si at nøkkelsetningene forteller oss noe viktig om hva celler er. 

Ark 10 i PowerPoint. Si: Da dere så i mikroskopet, beskrev dere observasjonene deres. Observasjoner er det vi sanser (ser, hører osv.) Når vi i tillegg til observasjonene våre bruker tidligere erfaringer og kunnskap vi kjenner til fra før, sier vi at vi trekker en slutning. Si:  Ut fra nøkkelsetningene vet vi at alle organismer er bygd opp av celler og at cellene er så små at vi må bruke mikroskop for å se dem. Mange celler ligger stablet sammen, omtrent som murstein i en mur. Det ligner veldig på det vi så i mikroskopet. Vi kan derfor trekke slutningen at de små rommene som vi ser i mikroskopet er celler.

Ark 11 i PowerPoint. Be elevene notere definisjonen på å trekke en slutning på begrepsarket: 

trekke en slutning: bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe

 

Ark 12 i PowerPoint: grubletegning. Vis grubletegninga om celler og atom. Les høyt de ulike utsagnene eller la elevene lese selv. La elevene tenke gjennom hvem han/hun er mest enig med. Be dem begrunne hvorfor de tenker som de gjør.

Ark 13 i PowerPoint. Bruk tenk-par-del:  Si: Sammenlign observasjonene deres av rødløkcellene med funnet i meteoritten. Hva er likt og hva er ulikt med rødløkcellene og meteorittfunnet? [Likt: ganske lik form (rektangel/oval) og en kant rundt. Ulikt: mange rødløkceller er stablet sammen, mens det er bare én struktur i meteorittfunnet] 

 

Samle inn alle de besvarte elevarka, tekstene om modeller og tegningene av cellemodell og det de så i mikroskopet. Si til elevene at du skal lese gjennom spørsmålene de har notert, og at du kommer til å ta de opp utover i øktene der det passer.  

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe