naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Undervisningsopplegg
Tidsbruk
- 90 minutter
Økt 3: Teorien om platetektonikk blir til ved hjelp av observasjoner
Geoforskere gjør mange ulike observasjoner av jorda. Når observasjonene settes i system, ser geoforskere etter mønster og sammenhenger som danner grunnlag for teorier. Teoriene har forandret seg gjennom tidene, fordi geoforskere har gjort nye eller andre observasjoner. Forskere jobber fremdeles med teorien om platetektonikk, blant annet ved Senter for Jordens utvikling og dynamikk, Universitetet i Oslo.
Elevene skal kunne
- forstå hovedtrekkene i teorien om platetektonikk
- forklare hvordan teorien om platetektonikk ble til gjennom observasjoner
- teorier utvikler seg etter hvilke observasjoner som forskere gjør
- forstå hvilke observasjoner som ble grunnlaget for teoriene om kontinentaldrift og platetektonikk
Tidsbruk
| Anslått tidsbruk | |
| 3A. Platetektonikk – den grunnleggende teorien | 45 minutter |
| 3B. Fra kontinentaldrift til platetektonikk | 45 minutter |
| 3C. Hvor står teorien om platetektonikk i dag? | |
| TOTALT | 90 minutter |
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
forklarebruke bevis for å støtte en påstand
-
geoprosessernaturlige prosesser som fører til endringer av bergarter, landformer og atmosfære
-
kontinentaldriftgenerelt bevegelse av kontinentalplater i forhold til hverandre. Kontinentaldrift er samtidig en teori om disse bevegelsene som ble utviklet særlig av geologene Frank Bursley Taylor og Alfred Wegener.
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
platetektonikkvitenskapen som utforsker og forklarer jordskorpens bevegelse
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
teorien testet antagelse om virkeligheten, en forklaring på et fenomen eller en sammenheng i naturen