Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

3A. Platetektonikk – den grunnleggende teorien

1. Gi elevene en innføring i hva teorien om platetektonikk går ut på. Sannsynligvis har de noe bakgrunnskunnskap om dette. Få fram hva elevene kan fra før gjennom følgende spørsmål:

Hva forbinder du med ordet platetektonikk? Har dere hørt det før, i hvilke sammenhenger?

Be noen elever få dele det de tenker i plenum. Deretter spør du resten av klassen om de har noen kommentarer til det som nettopp ble sagt. Er det noen som vil legge til noe, som husker noe mer enn det som er sagt? Eller noe de vil korrigere?

Hensikten er å gi deg innblikk i elevenes kunnskap om platetektonikk, og eventuelt hva de er usikre på.

2. Jobb med platetektonikk. Si til elevene at de nå skal utforske det de kan om platetektonikk videre. Be dem gå inn på viten.no og gjøre programmet Platetektonikk.

Tips til jobbing i viten.no

Elevene bør jobbe i par foran maskinene fordi mange oppgaver er laget med tanke på diskusjon og refleksjon.

Bruk litt tid på å bli kjent med programmet du skal bruke med elevene. Lærerveiledning finnes inne i selve programmene.


Etter at elevene har kommet igjennom Platetektonikk, oppsummerer dere i plenum:

Hva slags ny kunnskap om platetektonikk fikk dere av denne aktiviteten som dere ikke hadde før vi startet?

Be dem om å oppsummere ting de la merke til, som:

  • Hva kunne de fra før?
  • Hva var nytt?
  • Hva lurer de på?
  • Hvilke observasjoner kan de se etter ute i felt, som kan være hint om platebevegelser (Tips: fjellkjede, store områder med magmatiske bergarter, forkastninger, foldning av bergarter)

Be dem om å skrive ned det som kommer frem i plenumsoppsummeringen på siste spørsmål, slik at de har det til utforsking 2, hvor de skal undersøke spor etter platetektonikk i geotopen.