Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 3-4

Mål nedbør

Mål nedbør i en boks eller glass i millimeter. Foreta målingen til fast tidspunkt hver dag i en uke.

  1. Sett ut en nedbørsmåler eller et glass med en linjal med millimeterstreker oppi. La det stå et døgn. Foreta målingen av nedbørsmengde på samme tid hver dag igjennom hele uka. Tøm glasset etter hver måling. Hvis det er snø i glasset, skal den smelte før det måles. 
  2. I tillegg til å måle nedbør, kan dere måle snødybden gjennom hele vinteren. Da må det være et åpent område der dere setter ut en målestav om høsten og hvor det ikke tråkkes. Avlesningen må altså kunne skje litt på avstand.
  3. Tilbake i undervisningsrommet kan dere sammenligne nedbørsmengden med det stedet som har hatt største nedbørsmengde i landet. Bruk for eksempel met.no. Husk å noter observasjonene, tidspunkt og dato for måling i værboka.

Nedbørsmålere Nedbørsmålere

Kommentarer/praktiske tips

Nedbørsmålere som kjøpes (til høyre på figuren over) har videre åpning enn selve måleglasset. Det gjør at millimeterskalaen på nedbørsmåleren ikke svarer til millimeterskalaen på en linjal. Det har større avstand mellom hver strek og det gjør at det er lettere å lese av nedbørsmåleren. Problemet er at elevene kan ha vanskeligheter med å forstå forskjellene på skalaene.

På met.no kan dere finne de varmeste, kaldeste og våteste stedene i landet (Meteorologisk institutts offisielle målestasjoner) de to siste 12-timersperiodene. Vær-”døgnet” deles i 2 når det gjelder registrering av nedbørsmengde, maksimums- og minimumstemperatur:

  • Fra Kl. 0700 (kl. 0800 sommertid) til kl. 1900 (kl. 2000 sommertid)
  • Fra Kl. 1900 (kl. 0800 sommertid) til kl. 0700 (kl. 2000 sommertid)

 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
    • Fenomener og stoffer
      • registrere og beskrive egne observasjoner av vær, måle temperatur og nedbør og framstille resultatene grafisk

Materialer og utstyr

  • et glass med plan bunn
  • en linjal med millimeterstreker
  • eventuelt nedbørsmåler
  • Internett

Nettressurser