Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 1: Gjennomføring

1A Plenum: Presentasjon av oppdraget

Del elevene i grupper på 3–4. Gi elevene digital tilgang til hvert sitt Elevhefte. Presenter oppdraget og be hver gruppe velge ett av følgende yrker:

  • Barista 
  • Innkjøpssjef i en klesbutikk
  • Innkjøpssjef for en TV-forhandler
  • Frisør

Del ut oppdraget (pdf) til den bransjen gruppene har valgt. Gi gruppene beskjed om å lese oppdraget og finne ut av hvilke produkter de skal undersøke. Gi elever som ønsker en ekstra utfordring oppdraget fra X: Materiale til elever som trenger en ekstra utfordring, forhandler for mobiltelefoner (pdf).

Ta en felles gjennomgang på gruppenes produkter samt hvordan de skal presentere løsningen på oppdraget.    

1B Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling

Grubletegning

Del elevene i grupper på 3 og vis grubletegningen på storskjerm. I gruppene skal de lese hvert utsagn, diskutere hvilket utsagn de er mest enig i, og om de mener noe annet. 

1C Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling

Se filmen What is sustainability? i fellesskap og gå gjennom arkene om bærekraftig utvikling i presentasjonen. 

1D Plenum: Film 

Forberedelse: Be elevene tenke over hvilken dimensjon av bærekraftig utvikling denne filmen legger mest vekt på.

Se følgende klipp av filmen  Sweatshop i felleskap:

Episode 2 - Ungdommene blir kjent med Sokty (25) som er tekstilarbeider.

  • Klipp 1: 1:45 - 3:20

  • Klipp 2: 6:50 - 08:40

Episode 4 - Ungdommene reflekterer over tekstilarbeidernes lønn

  • Klipp 3: 10:30 - 13:00 

Etterarbeid: be elevene komme med sine tanker om hvilken dimensjon innen bærekraftig utvikling denne filmen hadde mest vekt på.

1 E Gruppe: produktmerking og bærekraftig utvikling

Elevene skal nå jobbe med å bli kjent med ulike typer produktmerking og reflektere over hvordan de kan hjelpe oss som forbrukere å gjøre forbruksvalg som støtter en bærekraftig utvikling.

Sorter produktmerker I

La elevene jobbe i par.  Del ut de tre ringene og de 18 produktmerkene fra "Produktmerker og bærekraftsdimensjoner"(pdf). Be elevene lese forklaringen til hvert merke og legg det på den ringen de mener det hører til. Dersom de mener et merke kan ligge i flere ringer, velg den ringen de synes passer best.

Sorter produktmerker II

Etter at merkene er plassert, gi gruppene figuren som illustrerer bærekraftig utvikling (de tre ringene sammen). Be elevene fordele merkene på nytt, men det er nå mulig å bruke de 4 feltene der flere enn en ring inngår (akseptabelt, rettferdig, gjennomførbart, bærekraftig). Be elevene skrive inn sine forslag til hvilke produktmerker som passer i de 4 feltene i Elevhefte B.

Deling i plenum: Ta en felles oppsummering i plenum der elevene deler hvilke produktmerker de mener passer i området:

  • akseptabelt
  • gjennomførbart
  • rettferdig
  • bærekraftig

Diskuter også de som var vanskelig å plassere.  

1F Gruppe: Undersøk produktmerker innen ulike bransjer

La elevene jobbe i gruppene sine. Hver gruppe kan nå velge en av følgende bransjer:

  • Mat
  • Kosmetikk
  • Klær
  • Elektronikk

De skal nå undersøke hvilke produktmerker som kan knyttes til ulike produkter, samt hvor utbredt produktmerking er innen den valgte bransjen.

  1. Be elevene gå inn på nettsiden https://www.framtiden.no/merkeguiden/ og finn ut hvilke merkinger de kan lete etter innenfor kategorien de har valgt.
  2. Be elevene gå inn på en valgfri nettside som selger produkter innen deres valgte kategori og undersøk følgende:
  • Omtrent hvor stor andel av produktene er merket?
  • Hvilke typer produkter er merket?
  • Hvilke produktmerke er de merket med?

Svarene kan de skrive inn i Elevhefte C. Ta en felles oppsummering i plenum. 

1G Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt.

Oppsummer at dere i denne økta har hatt fokus på bærekraftig utvikling og hvordan man kan kjenne igjen ulike produktmerker som kan hjelpe oss å ta bærekraftige forbruksvalg. Neste økt handler også om produkters bærekraftighet men i et utvidet perspektiv. Ved å se på produkters livsløp kan vi vurdere hvor bærekraftig ulike stadier i et produkts livsløp er.