Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Bærekraftige produktvalg

smarttelefoner

I denne økta får elevene oppdraget om å tre inn i rollen som innkjøpsansvarlig i en bedrift og undersøke ulike produkters livsløp og vurdere disse i et bærekraftperspektiv. Elevene introduseres for de ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling og hvordan produktmerking kan gi oss som forbrukere informasjon om et produkts bærekraftighet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive og gi eksempler på ulike dimensjoner av bærekraftig utvikling
  • forstå hva produktmerking er, og finne informasjon om hva de betyr
  • vurdere hvilke dimensjoner av bærekraftig utvikling noen produktmerker gir oss informasjon om

Tidsbruk

1A. Plenum: Presentasjon av oppdrag

5 minutter

1B. Gruppe: Grubletegning, bærekraftig utvikling

10 minutter

1C. Plenum: Miniforelesning om bærekraftig utvikling

10 minutter

1D. Plenum: Film Sweatshop

10 minutter

1E. Gruppe: Produktmerking og bærekraftig utvikling

20 minutter

1F. Gruppe: Produktmerker innen ulike bransjer

20 minutter

1G. Plenum: Oppsummering og forberedelse til neste økt

15 minutter

TOTALT

 90 minutter

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • bærekraftsanalyse
    analyse av et produkt basert på informasjon om produktets påvirkning på økonomi, sosiale forhold og miljø
  • generisk mobiltelefon
    telefon som ikke er knyttet til en spesiell operatør
  • miljømerking
    merking av råvarer som skal gi forbrukeren informasjon om produktets belastning på miljøet
  • produktmerking
    merker som gir informasjon om varen. Det finnes mange typer produktmerker, som for eksempel miljømerker, økologimerker, energimerker, etikkmerker og faremerker
  • vurdering av livsløp
    vurdering av et produkts miljømessige konsekvenser knyttet til produksjon, distribusjon, bruk og avfallshåndtering av produktet