Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 25 minutter

3C. Hvor mange frø?

Ark 10 i PowerPoint. Lupiner sprer seg fort, ved hjelp av frø.

Bruk tenk-par del : Hvor mange frø tror dere en lupin egentlig kan produsere i løpet av en blomstring? Er det hundrevis eller tusenvis av frø?

Nå skal dere forsøke å finne et svar på dette.

Ark 11 i PowerPoint. Hver lupinplante har en blomsterklase med mange blomster.

Klikk videre i ark 12 i PowerPoint: For hver blomst i blomsterklasen blir det én belg.

Ark 12 i PowerPoint. Hver belg har 4–10 frø. Anta at det i gjennomsnitt er sju frø i hver belg. Vi bruker tallet 7 i oppgaven som følger.

Ark 13 i PowerPoint. Dere skal nå sitte i par og estimere hvor mange blomster denne lupinen har. Blomstene blir senere til belger med frø. Hvor mange frø kan denne lupinen produsere?

Be elevene finne fram side 9 i Elevheftet. Elevene må også finne fram kalkulatoren igjen.

Elevene må bruke erfaringene fra de forrige oppgavene når det gjelder å estimere et antall. Det er om å komme fram til et mest mulig nøyaktig tall.

Den første oppgaven ("For hver blomst på lupinen blir det én belg med 4–10 frø. Hvor mange frø får vi i gjennomsnitt fra hver belg?") kan være lurt å gjøre i plenum og at dere bestemmer dere for at gjennomsnittet skal være 7.

Oppsummer i plenum. Det er viktigere å fokusere på metoden elevene har brukt enn på selve tallet.

Diskuter ulike metoder å gjøre estimatet på. Hvor stor forskjell er det på estimatene til elevene? Sammenlign!

Eventuell utvidelse 1 – gjennomsnitt av gjennomsnitt: Hvis dere finner gjennomsnittet til elevenes estimater, vil tallet på antall frø en lupin produserer bli enda mer nøyaktig. Finn dette gjennomsnittet. Sammenlign dette tallet med elevenes estimater.

Denne måten å jobbe på det vil si at flere teller et utvalg så nøyaktig det lar seg gjøre, er en vanlig måte statistikere jobber på. Det er også vanlig at de som jobber med statistikk også tar gjennomsnittet av flere estimater for å finne et enda mer nøyaktig tall.

Eventuell utvidelse 2 – store tall: Hvor mange frø blir det snakk om når vi vet at en lupin kan blomstre mer enn en gang pr. sommer? I hager kan det være mellom 10–20 blomster i en klynge. Hvor mange frø kan en slik klynge med lupiner produsere? Hva med antall frø på en eng med lupiner? I tillegg kan frø fra tidligere år ligge i jorden i mer enn 50 år uten å miste spireevnen.

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    bestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
  • bærekraftig utvikling
    å gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
  • fremmed art
    art som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
  • miljø
    omgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
  • naturmangfold
    variasjonen av liv
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet

Forskerspirebegrep

  • estimere
    finne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe