naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Tilgjengelegheitserklæring
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
- 60 minutter
6B. Svar på oppdraget
Ta frem brevmalen. Vi skal nå skrive ferdig brevet til kommunen. Den siste delen handler om våre forslag til hva man kan gjøre med de fremmede artene i nærmiljøet vårt for å bevare et bærekraftig naturmangfold.
Vis filmen, ark 1 i PowerPoint:
La hver gruppe diskutere forslag til tiltak for å begrense og bekjempe fremmede arter som har høy risiko for norsk natur.
For å veilede elevene i arbeidet med tiltak, kan dere søke på "Handlingsplan mot fremmede skadelige arter" + fylket ditt.
Helt til slutt skal hver elevgruppe fylle inn boks 4 i brevet. Der skal de skrive ned det de selv vil og kan bidra med for å begrense og bekjempe noen av de fremmede artene de har funnet i nærmiljøet.
Samle inn brevene og legg i en konvolutt. Send dem til kommunen.
Naturfaglig språk
Fagspesifikke begrep
-
artbestemt type plante eller dyr, for eksempel ulv, rev, løvetann og blæretang
-
bærekraftig utviklingå gjøre verden til et bedre sted for alle mennesker som lever nå, uten å ødelegge for de som kommer senere
-
fremmed artart som er spredt ved hjelp av menneskelig aktivitet til områder der den ikke naturlig hører hjemme
-
miljøomgivelsene organismer lever i og blir påvirket av
-
naturmangfoldvariasjonen av liv
-
økosystemområde med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet
Forskerspirebegrep
-
estimerefinne antallet så nøyaktig som mulig uten å telle en og en
-
observerebruke sansene til å få informasjon om noe
-
sammenlignese etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
-
undersøkeprøve å finne ut mer om noe