Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

1A. Analyse av ei lampe

Dette opplegget består av å analysere ei lampe og se at alle delene er satt sammen til et system. Viktige begreper er system, form, funksjon og materiale. Det er en fordel om elevene kjenner begrepet systemer fra tidligere, både gjennom systemer i kroppen (f.eks. fordøyelsessystemet) eller andre systemer (se Sykkelen som et system). Arbeidet med systemer er inspirert av Forskerføtter og leserøtter.

arbeidslampe

Vis ei arbeidslampe til elevene. Si: Dette er ei lampe. Du har nok sett ei lampe før, men har du noen gang tenkt på hvorfor lampa er som den er? Det er formen og funksjonen som gjør det til ei lampe. Hva er funksjonen til denne lampa? [Denne lampa er ei arbeidslampe. Den skal gi godt lys på et lite område så vi kan arbeide eller lese. Lampeskjermen samler lyset og sender det ned mot det området som skal belyses.]

La elevene lese teksten Form, funksjon og system. Del elevene inn i grupper, og la hver gruppe studere ei lampe. 

La elevene fylle ut skjema med form og funksjon til de ulike delene av en lampe. Under ser du et eksempel på et utfylt skjema basert på lampa på bildet over. 

Del

Form

Funksjon

Materiale

Lampeskjerm

Kjegleformet. Ikke gjennomsiktig.

Samle lyset mot det området som skal lyses opp.

Metall

Lampekropp

Tung nederst. To stenger. Tre ledd. Metallfjærer.

Holde lyskilden oppe og kunne bevege den så den lyser der vi ønsker.

Metall

Ledning

Lang, tynn og bøyelig.

Lede strømmen rundt i kretsen og gjennom lyspæra.

Plast

Lyspære

Rund glasskuppel.

Sende ut lys.

Glass og metall

Støpsel

Flat med to metallpinner.

Få kontakt med strømnettet slik at strømmen begynner å gå i kretsen.

Plast og metall

 

Etter at lampa som helhet er analysert går dere videre med de ulike delene av lampa.

Lampeskjermen

Spør: Hvilken form har lampeskjermen? [Lampeskjermen er kjegleformet.] Hva er den laget av? [Den er laget av metall. Dette materialet reflekterer lyset på lyskilden på en måte som samler lyset og fører det ned mot bordet.]  Er den gjennomskinnelig eller ikke? [Lampeskjermen er lystett eller opak. Lyset skinner ikke gjennom skjermen, men blir reflektert ned mot bordet. Lampeskjermen skjermer for lyset slik at vi ikke blir blendet.] Hvilken funksjon kan denne lampeskjermen ha? [Funksjonen er ikke en koselampe, men å samle lyset for å gi godt arbeidslys.]

Etter lampeskjermen kan dere gå videre med å analysere lampekroppen og den elektrisk kretsen. Elevene kan fylle ut tilsvarende skjema for lampeskjermen og lampekroppen som de gjorde for hele lampa.

Lampekroppen

Spør: Hvilke materialer er lampekroppen laget av? [Lampekroppen på bildet er laget av metall, både stengene og fjærene.] Hvorfor tror du disse materialene er valgt? [Dette er et stivt materiale som gjør at lampa kan stå oppreist. Metallfjærene gjør at lampa kan plasseres i den posisjonen som gir best lys til arbeidet].

 

Faglig forklaring

Form og funksjon til ei lampe

Funksjoner til en lampeskjerm

  • Skjerme mot lyset så det ikke blender.
  • Samle lyset mot det området som skal belyses.
  • Være et dekorativt element.
  • Kan være helt lystett eller gjennomskinnelig.
  • Reflektere, absorbere eller slippe gjennom lyset (transmisjon).
  • Må tåle varmen fra lyskilden.

Funksjon til en lyskilde

  • Stråle ut lys og varme.

Funksjoner til en lampekropp

  • Plassere og holde lyskilden på rett sted.
  • Være dekorativ.

Det er ulike kategorier lampekropper (vegglamper, stålamper, bordlamper, taklamper, utelamper osv.)

Materialer og utstyr

  • arbeidslampe
Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • produktanalyse
    finne ut hva slags materiale, form og funksjon en gjenstand har