Undervisningsopplegg

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Økt 1: Lampe som system

Hovedmålet med dette undervisningsopplegget er å trene opp «teknologi- og designblikket» gjennom analyse av ei elektrisk lampe som et teknologisk produkt. I analysen skal elevene vurdere sammenhengen mellom materialvalg, form og funksjon til de ulike delene av lampa og se hvordan delene er satt sammen til et system.

arbeidslampe

Læringsmål

Eleven skal

  • forklare hvordan en lampe er et system som består av flere deler.
  • vise at systemet som helhet har en hovedfunksjon og at hver del har en eller flere delfunksjoner.
  • gjøre rede for form, materialvalg og funksjon til de ulike delene i systemet.
  • gjøre rede for egenskaper til materialer som er brukt i de ulike delene i systemet.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med magnetisme og elektrisitet og forklare og presentere resultatene
    • Teknologi og design
      • planlegge, lage og teste enkle produkter som gjør bruk av elektrisk energi, og reklamere for ferdig framstilt produkt
      • beskrive livsløpet til et produkt og diskutere i hvilken grad produktet er forenelig med bærekraftig utvikling

Materialer og utstyr

  • arbeidslampe
  • lyspære
  • lampesokkel (Bruk en tang og klipp av mothakene inne i lampesokkelen. Da kan den skrus opp og igjen flere ganger.)
  • ledning
  • bryter
  • støpsel som kan åpnes
Naturfaglig språk

  • egenskap
    kan være hvordan et stoff eller materiale ser ut, lukter, smaker, føles, hva slags lyd det lager, og/eller hvordan det blander seg med andre materialer
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • materiale
    det som ting er laget av
  • system
    flere deler som jobber sammen og påvirker hverandre
  • produktanalyse
    finne ut hva slags materiale, form og funksjon en gjenstand har

Kan utføres i sammenheng med