Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 5 minutter

1I. Pattedyrenes tidsalder (65 millioner år siden)

menneske Nå som dinosaurene var borte, ble det mange nye muligheter for pattedyrene. Svømmende, flyvende og store landlevende arter utvikler seg. Noen spesialiserte seg på klatring, og var starten på den dyregruppen vi hører til, primatene (aper, halvaper og mennesker). Blomsterplantene var ganske sjeldne i dinosaurenes tidsalder, men nå spredde de seg raskt. I dag er de overalt!

Heng opp bilder av pattedyr (mus, kattedyr, mammut og ape –  ev. Ida (fra boka om Idafossilet av Hurum og Helleve) og en blomst.

Spør elevene: Hva mangler på denne tidslinjen nå? [Mennesker, hunder, hester, hvaler...] Diskuter med elevene hvor de tror menneskene skal inn på linja [2–3 cm fra enden på tråden] – og poengter hvor kort tid menneskene har vært på jorda.

Snakk med elevene om hva som skjer videre i framtiden: Selv om det er slutt på tråden, er det jo ikke slutt på utviklingen av nye arter! Hele tiden dør arter ut, og nye kommer til. Spør elevene om de vet om noen dyr som har dødd ut nylig (f.eks. geirfugl) eller noen som er i fare for å dø ut (tiger, fjellrev, ...)  

menneske

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • art
    to individer er av samme art hvis de kan få barn med hverandre som igjen kan få egne barn. Mennesker er en art, hunder er en annen art.
  • pattedyr
    en gruppe dyr med hår eller pels som føder levende babyer, lager melk og er varmblodige