Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 45 minutter

2E. Jobb med vulkaner

Vulkaner og lava er viktige ingredienser i de prikkete steinenes historier.

Vulkan 1

Utstyr: 4 stk 1,5 liters TabXtra, Cola light eller annen lettbrus, og 16 stk. Mentos.

 

La elevgrupper på 4-5 elever grave ned hver sin flaske i sandkassa og bygge en sandhaug rundt – dette blir en modell av en kjeglevulkan.

Når alle vulkanene er ferdigbygget setter elevene seg rundt sandkassa som tilskuere. Læreren bør demonstrere denne aktiviteten, fordi det går så fort. Det er en fordel å ha flere flasker, fordi alle utbruddene blir nødvendigvis ikke like gode.

En og en vulkan «fyres» opp ved at lokket skrus av og 4 Mentos slippes samtidig ned i flasken.

Reaksjonen kommer raskt, og spruten kan gå flere meter opp i lufta.

Hvilken vulkan sprutet høyest? Man kan eventuelt spenne tau mellom to trær i ulike høyder for å se hvor høyt den går.

Vulkan med TabXtra og Mentos  Foto: Anne Cathrine Hammerborg Vulkan med TabXtra og Mentos Foto: Anne Cathrine Hammerborg

 

Vulkan 2

Utstyr: to trakter (en til det tørre og en til det våte), en halvliters plastflaske til hver gruppe, en kopp (ca 2 dl), bakepulver eller natron, spiseskje, eddik og rød konditorfarge.

 

Del elevene i grupper på 4-5 personer.

Hver gruppe får en halvliters plastflaske de skal bygge inn i en vulkan, på samme måte som over.

Etter hvert som gruppene blir ferdige, får noen av elevene putte 3–4 ss bakepulver eller natron i sin vulkan gjennom en trakt.

Hell rød konditorfarge i eddikflasken.

Diskuter med elevene i forkant: Hva tror dere kommer til å skje?

Fyll koppen med eddikblandingen (2–3 dl) og la en elev tømme den i flasken gjennom den andre trakten.

En og en gruppe løser ut sin vulkan mens de andre gruppene ser på.  Man kan også sette noen hus (små steiner, monopolhus) i foten av vulkanen før den utløses.  

Vulkan med bakepulver, eddik og konditorfarge Foto: Anne Cathrine Hammerborg Vulkan med bakepulver, eddik og konditorfarge Foto: Anne Cathrine Hammerborg  

 

Diskuter forskjeller og likheter med elevene: Hva var forskjellen på de to vulkanene? La elevene beskrive det de så.  Spør elevene: Tror dere det er forskjell på vulkaner i virkeligheten? [Ja.]  

Vis en filmsnutt fra youtube fra en eksplosiv, sprutende vulkan og spør elevene: Lignet denne vulkanen på en av våre vulkaner? [Ja, Colavulkanen]. 

Vis så en filmsnutt av en vulkan der lavaen renner (tilsynelatende) rolig nedover. Spør elevene: Hvilke av våre vulkaner lignet mest på denne? [Bakepulvervulkanen].

La elevene tegne bilder av vulkaner som dere kan henge på veggen, og tegne og skrive om vulkanforsøkene i arbeidsbøkene sine, for eksempel oppskriften til hver av dem. Eksempel på en sammenlignende tekst:

Noen vulkaner ser ut som de eksploderer og kaster lava utover. Andre vulkaner ser roligere ut og lavaen renner utover. Begge vulkantypene kan gjøre store skader.

 

Bruk gjerne elevenes egne utsagn til teksten.

Det er viktig å samtale med elevene om de observasjonene de har gjort. Få dem til å forklare historien til de prikkete steinene. Hovedmålet er at de skal vite at de prikkete steinene kommer fra vulkaner. Det går også an å fokusere på de ulike prikkene i magmatiske bergarter; at noen er små - nesten usynlige - fordi de har størknet fort oppe på overflaten, mens andre har tydelige mineralprikker fordi de har størknet sakte – nede i jordskorpa. 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bergarter
    forskjellige typer stein
  • lava
    magma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
  • magma
    smeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
  • magmatiske bergarter
    prikkete steiner
  • mineraler
    prikker eller striper i steiner

Forskerspirebegrep

  • modell
    ligner på en virkelig ting, men er enklere enn tingen den skal forestille
  • observere
    å bruke sansene til å få informasjon om noe
  • sammenligne
    å se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting

Nettressurser