naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland 
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
    
        
             Forsøk og praktisk arbeid
        
      
              1B. Lage tankekart
Et felles tankekart er en god metode for å aktivere elevenes forkunnskaper.
Digitale tankekart er fine å bruke på elektroniske tavler. Da kan ord og begreper lett flyttes på underveis. En annen variant er å bruke "gul-lapper".
Spør elevene: Hva vet vi om stein? Skriv elevenes egne betraktninger i tankekartet. Noen forslag til oppfølgingsspørsmål kan være: Hvor kommer stein fra? […..] Hvordan kan steiner se forskjellige ut/like ut? [store, små, glatte, kantete, fine, grå, ulike farger osv.] Hva kan stein brukes til? [bygninger, statuer, kanter, heller, smykker, pynt osv.]
La elevene skrive av tankekartet i bøkene sine (evt. kopier opp til dem så de kan lime det inn) under overskriften: STEIN (+DATO).
Naturfaglig språk
            
                                            Fagspesifikke begrep
- 
                        geologforsker som studerer hvordan jorda er bygget opp og hvordan den forandrer seg
 - 
                        geologilæren om hvordan jorda ble til, hvordan den er bygget opp og hvordan den forandrer seg
 - 
                        jordas kjerneden innerste delen av jorda, som består av jern
 - 
                        jordskorpeden ytterste delen av jorda, som flyter oppå mantelen. Består av havbunnsskorpe eller kontinentalskorpe
 - 
                        lavamagma/steinsmelte (flytende stein) som kommer opp til overflaten fra vulkaner
 - 
                        magmasmeltet stein (steinsmelte) under jordskorpen som er flytende ("magma" er gresk og betyr grøt eller deig)
 - 
                        manteldel av jorda som ligger under jordskorpa, men over jordas kjerne og som består av magma (flytende stein)