Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Hvor
  • Ute
Passer for
  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • fysikk 1
  • fysikk 2
Tidsbruk
  • 45 min

Luftraketten

Har du lyst til å gjøre noe som er virkelig gøy sammen med elevene dine? Her kommer en oppskrift på hvordan dere kan lage en rakett av papir som kan gå høyere enn et ni etasjes hus. Garantert moro og lett å gjennomføre. Denne aktiviteten passer for alle fra barnehage til ungdomstrinn og koster nesten ingen ting å lage.

Slik lager dere raketten (elevene bør lage hver sin rakett)

  1. Rull et A4-ark på langs rundt slangen eller et kosteskaftslik at det blir en sylinder, og lim den sammen. Papirsylinderen skal være litt større i diameter enn slangen, slik at den kan gli lett på utsiden. Blir den for trang (tett), vil den sitte fast. Blir den for romslig, vil den slippe ut luft og da går ikke raketten høyt og langt.
  1. Brett papirsylinderen på tuppen og stift med stiftemaskin. Pass på at raketten blir helt tett i tuppen slik at ikke luft slipper ut.
  2. Raketten går lenger og rettere dersom den har styrevinger. (Se eksempel på styrevinger i PDF). Dette kan være en oppgave der elevene kan prøve kreativiteten sin og teste noen hypoteser. Hvordan skal en styrevinge se ut for at den skal være god og hvor mange styrevinger bør raketten ha?

  • 145_4586
  • IMG_2694
  • IMG_2695
  • 145_4585_ny
  • IMG_2699


Slik lager dere utskytingsrampen

  1. Bruk for eksempel en stor tom brus plastflaske. Til åpningen på denne skal dere feste en slange. Overgangen mellom flasken og slangen må være helt tett. For å få til dette, må dere finne en dimensjon på slangen som passer til flaskeåpningen. Kanskje kan en rørlegger eller hagespesialist hjelpe dere med å skaffe en slange som passer. Det kan være lurt å teipe overgangen fra flasken til slangen for å få det helt tett. Dere kan også bruke en slangeklemme.
  2. Deretter kan flasken og slangen festes slik at den ligger støtt. På bildet under (avansert rampe) er den surret fast til en plankebit.
  3. Nå blir utfordringen å få den andre enden av slangen til å stå rett opp. Her kan dere finne en kreativ løsning sammen med elevene. Vi har brukt noen metallbeslag vi fikk av en rørlegger. Det er sikkert mange andre måter å gjøre dette på, for eksempel å feste slangen til en trekloss.

 

Enkel utskytingsrampe (kun punkt 1) Enkel utskytingsrampe (kun punkt 1)

 

Avansert utskytningsrampe Avansert utskytningsrampe

Slik skyter du opp raketten

Hopp på flaska

Nå gjenstår oppskytingen. Alle bør være med å se på når rakettene skytes opp. Ta med alt dere har laget ut. Dere bør lage mange oppskytingsramper slik at dere for eksempel kan stille dem opp ved siden av hverandre og ”ta bølgen” fra den ene siden når dere skyter opp rakettene.

Papirraketten trer dere ned på den (ene) enden av slangen som er ”fri”, og så hopper en person på flasken. Da farer raketten til værs. Plastflasken blir flat, men den kan dere rette ut og bruke på nytt.

Vurdering av raketten

Hvem lager den fineste raketten? Hva er finest i denne sammenhengen? Hvilke kriterier vil dere bruke? Er den fineste raketten den som går lengst, er penest, beveger seg finest i lufta, eller….? Hvordan vil dere systematisere utprøvingen og hvem skal være dommer? Hva hender om dere forandrer vinkel som dere skyter ut raketten med?

Faglig forklaring

Rakettforsøket kan blant annet brukes til å illustrere partikkelmodellen (kompetansemål etter 7. trinn) og til å beskrive energioverganger (kompetansemål etter10. trinn).

I følge partikkelmodellen består luft av partikler i bevegelse, og inni flasken er det luft. Når en elev hopper på flasken, vil luftpartiklene i flasken bevege seg raskere fordi volumet blir mindre. Trykket øker raskt i flasken, i plastslangen og dermed inne i raketten. Siden tuppen på rakketten er tett, blir trykket stort mot den lukkede enden. Det er dette trykket som får raketten til å fare til himmels.

Forsøket er også ypperlig til å illustrere energioverganger. Elevene bruker muskelenergi til å hoppe opp i luften. Mens elevene svever i luften, har de stillingsenergi. Når elevene treffer flasken, blir øker luftmolekylenes bevegelse og selve raketten blir satt i bevegelse. Stillingsenergien er omformet til bevegelsesenergi osv. Her kan være formålstjenelig å sette opp energikjede.

Kommentarer/praktiske tips

Når dere kommer inn i klasserommet igjen, kan det være morsomt og lærerikt for elevene at dere samtaler om hvordan raketten fungerer.

Materialer og utstyr

Per elev:

  • A4 ark
  • lim
  • saks
  • stiftemaskin

Til rampe:

  • tom stor plastflaske (f.eks. 1,5 liter brusflask)
  • plastslange ( ca 50 cm lang)
  • plankebit
  • tape (slangeklemme)

Kan utføres i sammenheng med