Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Blås papir

Hva skjer når du prøver å blåse to papirbiter fra hverandre?

Klipp til to like papirbiter på ca 4 cm × 10 cm. Trekk dem over en bordkant så det blir en bøy på dem. Hold én av papirbitene foran munnen med papirbøyen oppover, slik du ser på bildet. Blås! Papirbiten løfter seg oppover!

 

 

Blås på papirbiten og den bøyer seg oppover

 

Ta en papirbit i hver hand, slik du ser på bildene under. Papir­­bøyene går inn mot hver­andre. Blås pa­pir­­bitene fra hver­andre. Det greier du ikke! Det motsatte skjer. Papirbi­tene går sam­­men, og kanskje får du en skramlelyd i tillegg.

 

Blås pa­pir­­bitene fra hver­andre Papirbitene går sammen

 

Faglig forklaring

Der det er trangt, må lufta strømme fortere, og der blir det lavere trykk enn ellers. Dette er Bernoullis prinsipp. Da du blåste over arket i det første forsøket, hevet arket seg. Når det blåser over mønet på et hus, kan det bli undertrykk over taket, og lufttrykket inne i huset skyver taket av.

Når du blåser mellom de bøyde papir­arkene, blir det trangt for luftstrømmen, - og lite trykk. Vanlig trykk på utsida av arkene klemmer dem sammen.

Kommentarer/praktiske tips

Helikopter-, fly- og fuglevinger er buet på den ene sida. På den buede sida strømmer lufta fortest. Der blir det lite trykk, og trykket på undersida holder dem oppe.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Fenomener og stoffer
      • utforske fenomener knyttet til luft og lyd, beskrive observasjonene og foreslå forklaringer

Materialer og utstyr

  • To papirark
  • 4 cm x 10 cm
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • Bernoullis prinsipp

Omtalte personer