Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 5-7

Sprellemann

Lag en to- eller tredimensjonal sprellemann med geometriske former.

Kravspesifikasjon

  1. Sprellemannen skal bestå av geometriske former.
  2. Sprellemannen skal fargelegges; enten kun med primærfargene (gul, rød, blå) eller ved å lage egne fargeblandinger med utgangspunkt i primærfargene.
  3. Sprellemannen skal kunne bevege armer og bein.
  4. Trådmekanismen skal være skjult, det er bare den delen du drar i som skal være synlig.
  5. Sprellemannen kan være to- eller tredimensjonal. Dette er valgfritt.

Framgangsmåte


Lag skisse av sprellemannen
Sprellemannen skal ha hode, kropp, armer og bein. Ta utgangspunkt i geometriske former. Her er det fint å bruke sirkler, trekanter, mangekanter, rektangler og ovaler som utgangspunkt. Prøv å finn geometriske former som passer tild e ulike kroppsdelene. Se oversikt over geometriske former under vedlegg. Bruk passer og linjal og lag en skisse på hvordan du vil at sprellemannen din skal se ut. I en enkel sprellemann består armer av en del og bein av en del, men hvis du ønsker å lage en avansert sprellemann kan du velge å ha flere ledd.

Lag modell av sprellemannen
Sprellemannen skal ha bevegelige armer og bein. Lag en modell av skissen i tynn kartong eller laminert papir. Utforsk hvor tråd og festepunkt må plassers for å få en god bevegelse på armer og bein.

 

Lag todimensjonal sprellemann med utgangspunkt i modellen.

  1. Lag delene til sprellemannen i kartong eller laminert papir.
  2. Fargelegg/mal delene.
  3. Sett sammen de ulike delene til den todimensjonale sprellemannen med splittbinders. For å få sprellemannen til å bevege seg er det viktig at armer og bein blir plassert på baksiden av torsoen.

To-dimensjonal sprellemann laget av geometirske former To-dimensjonal sprellemann laget av geometirske former

Lag tredimensjonal sprellemann

  1. Lag delene til sprellemannen i bokpapp eller kryssfinér. Sprellemannen skal være fin å se på fra begge sider. Derfor må det lages en del som viser torsoen med hode forfra og en del som viser den bakfra. Armer og bein legges mellom de to torsoene.
  2. Fargelegg/mal delene.
  3. Sett sammen de ulike delene med lim, skruer og muttere
    • Lag hull i torsoen, bein og armer. Dette bør dere ha testet dette ut på modellen først. Når det skal lages hull til skruer og tråd, må dere tenke på dimensjonene til hullene, og teste hullene på et stykke kartong som ikke brukes til sprellemannen. Hullet i armene og bena bør være litt større enn i torsoen, dette fordi hullene i torsoen bør være så små at skruene holdes i ro, mens hullet i armene og bena bør ha plass rundt skruen slik at den kan lett bevege seg når vi trekker i snora.
    • Lag hullet som skal brukes til å henge opp sprellemannen. Lag dette øverst i hodet på torsoen som viser bakdelen av sprellemannen.
    • Monter armer og bein med skruer bak på framdelen av torsoen, men vent med mutter. Fest deretter tråden fra hull til hull i armer og bein (test først på modellen hva som gir mest utslag i bevegelse).
    • Plasser bakdelen av torsoen på skruene og fest fast med muttere. (Ikke stram for hardt, det må være et rom imellom).
    • Lim på elemeneter som for eksempel hår, sko og sløyfe.
    • Enkelte deler som for eksempel en sløyfe, kan festes til kroppen med en springfjær slik at den kommer litt ut av kroppen. Se hvordan du kan lage fjær i lenken under nettessurser til høyre på siden. Fjæren festes til torsoen ved å lage et lite hull som metalltråden går igjennom. På baksiden lages en liten krøll på metalltråden. Fest en tapebit over slik at den ikke rører på seg. Lag et tilsvarende lite hull i sløyfa hvor metalltråden festes på samme måte. Detaljene på sløyfa limes over festepunktet. Det er viktig at krøllen på metalltråden er flat, slik at detaljene kan limes rett på. Sløyfa kan skjule skruene som fester armene.

Hvis dere vil lage en sprellemann som er lik den på bildet over, finner dere mal for delene under vedlegg. Se bildeserien nederst på siden for flere tips.

Kommentarer/praktiske tips

Skal dere lage en større sprellemann, så kan det være en ide og arbeide i grupper.

Sprellemenn kan også lages i organisk og fri form, f.eks. etter at det er arbeidet med en geometrisk form.

Malt bokpapp ser og kjennes nesten som om det skulle være finer.

Trådhullet skal være over festehullet (det hullet hvor skruen skal gjennom). Det kan du se på bildet hvor alle delene er vist. Trådhull er bare laget på armer og bein.

Tykkelsen på tråden kan også ha betydning for hvor tregt armer og ben beveger seg.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i kunst og håndverk

  • Etter 4. årstrinn
    • Design
      • eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelementer

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 2. årssteget
    • Geometri
      • kjenne att og beskrive trekk ved enkle to- og tredimensjonale figurar i samband med hjørne, kantar og flater og sortere og setje namn på figurane etter desse trekka
  • Etter 4. årssteget
    • Geometri
      • teikne, byggje, utforske og beskrive geometriske figurar og modellar i praktiske samanhengar, medrekna teknologi og design
  • Etter 7. årssteget
    • Geometri
      • analysere eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og beskrive fysiske gjenstandar innanfor daglegliv og teknologi ved hjelp av geometriske omgrep

Læreplan i naturfag

  • Etter 7. årstrinn
    • Teknologi og design
      • planlegge, bygge og teste mekaniske leker og forklare prinsipper for mekaniske overføringer

Materialer og utstyr

  • papir (laminert) eller kartong
  • hulltang
  • lim
  • saks
  • blyant
  • tråd
  • splittbinders
  • passer
  • linjal
  • maling (gul, rød, blå)
  • pensel

Ekstramaterialer til en tredimensjonal sprellemann

  • kartong/bokpapp (ca. 1,5 mm tykk) eller kryssfiner/drill/bor/sag
  • tegnestift
  • tynn metalltråd til springfjær
  • skruer og muttere
  • tang
  • isloleringstape eller annen sterk tape

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • Torso

Kan utføres i sammenheng med

Nettressurser