Hopp til hovedinnhold

I dette opplegget får elevene i oppdrag å lage en modell som viser hvordan vi beveger armer og bein. De skal bruke modellen til å forklare hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett, og de skal beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen vår. 

Overordna læringsmål

Elevene skal kunne

  • beskrive hvordan vi beveger oss ved hjelp av muskler og skjelett
  • sammenligne muskelmodell med observasjoner av egen arm
  • beskrive energikjeden fra sola til bevegelse av kroppen
  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter (KE67)
    • Energi og materie (KE69)
    • Kropp og helse (KE71)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • undre seg, stille spørsmål og lage hypoteser og utforske disse for å finne svar (KM793)
      • sammenligne modeller med observasjoner og samtale om hvorfor vi bruker modeller i naturfag (KM795)
      • samtale om hva energi er, og utforske ulike energikjeder (KM783)
      • utforske og sammenligne ulike dyre- og plantearters tilpasninger til miljø og levesteder og drøfte hvorfor noen arter dør ut (KM801)
      • beskrive hvordan muskler og skjelett fungerer, og knytte dette til bevegelse (KM766)

Grunnleggende ferdigheter

  • Muntlige ferdigheter (GF1)
  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • bevegelsesenergi
    energi i noe som beveger seg
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • energikjede
    rekkefølge som viser hvordan energien flytter seg
  • forklare
    koble observasjoner til det vi vet fra før for å finne svar på et spørsmål
  • hjernen
    del av kroppen som gjør at vi kan sanse, tenke og styre kroppens bevegelser
  • kjemisk energi
    energi som kan frigjøres fra for eksempel mat eller bensin
  • knokkel
    beinstykke som er del av skjelettet
  • ledd
    bevegelig forbindelse mellom to eller flere knokler
  • modell
    forenklet framstilling, for eksempel en gjenstand eller en figur, som hjelper oss med å forstå noe
  • muskel
    del av kroppen som kan trekke seg sammen for å gi bevegelse
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • skjelett
    beinsystem som gir kroppen styrke, støtte, form og evne til bevegelse
  • solenergi
    energi i sollys
  • varme
    energi som går fra noe som har høy temperatur til noe som har lav temperatur