Undervisningsopplegg

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 5-7

Fordamping

Her skal dere undersøke hvordan vann kan forsvinne som en usynlig gass (vanndamp), fra svamper, planter og klær. Deretter gjør dere et ”omvendt” forsøk hvor de får vanndamp til å samle seg i synlige vanndråper.

Svampedyr

Undervisningsopplegget gir trening i begrepene fordamping og kondensering med utgangspunkt i hverdagslige situasjoner som tørking av klær og svetting.

Samtidig legges det opp til undring, spørsmålsstilling, diskusjoner og utprøving av hypoteser.

 

 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen