Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 1: Oppdrag og bærekraftig utvikling

  Hvalstrand

I denne økta skal elevene løse ei Escape Room-oppgave for å få tilgang til oppdraget. Oppdraget er å forbedre en badeplass i skolens nærmiljø innen et gitt budsjett. Elevene introduseres for de tre ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling (miljø, økonomi, sosiale forhold) som blir grunnlaget for sluttproduktet.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • forstå de tre ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling
  • vurdere dimensjonen sosiale forhold mot økonomi

Tidsbruk

1A Presentasjon av opplegget og Escape Room-oppgave

20 min

1B Oppdrag og idemyldring

15 min

1C Miniforelesning og aktivitet om bærekraftig utvikling

30 min

1D Design en bærekraftig badeplass

15 min

1E Oppsummering

10 min

TOTALT

 90 min

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • abiotiske faktorer
    de delene av økosystemet som ikke er levende
  • argumentere
    begrunne en påstand
  • badevannskvalitet
    vannets innhold av ulike typer bakterier og hvor forurenset det er
  • biologisk mangfold
    variasjonen av liv
  • biotiske faktorer
    de levende delene i et økosystem
  • bærekraftig utvikling
    utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov
  • nøkling av arter
    å bruke en bestemmelsesnøkkel til å finne ut hva slags art du har funnet
  • systematikk
    metodene som brukes for å sortere jordas biologiske mangfold i ulike grupper.
  • økosystem
    område med alle artene som lever der og hvordan de blir påvirket av hverandre og av miljøet