Undervisningsopplegg

Økt 4: Gramfarging av bakterier

I denne økta engasjeres elevene ved å bruke resultatet av gramfarging til å komme nærmere svaret på hvilke bakterier pasientens prøve inneholder. De som ønsker det kan gjennomføre gramfarging selv. Gramfarging krever ikke avansert laboratorieutstyr eller kjemikalier, men det er ikke alltid lett å tolke innholdet i prøvene for å avgjøre om dere har gram-positive eller gram-negative bakterier i prøvene.

Elevene skal bruke kunnskap om gramfarging til det videre arbeidet med å stille diagnosen til pasienten.

Læringsmål

Elevene skal kunne

  • (gjennomføre gramfarging av bakterier og vurdere om bakteriene er gram-positive eller gram-negative)
  • bruke informasjon om symptomer og bakterier til å foreslå diagnose og foreslå behandling

 

Tidsbruk

Hvordan virker gramfarging? 10–15 minutter
Gramfarging, laboratoriearbeid (20–30 minutter)
Melding fra laboratoriet 5–10 minutter
Gruppearbeid 30–40 minutter
TOTALT 45–90 minutter
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • agar
    geleaktig substans (polysakkarid) som utvinnes av rødalger og brukes som næringsemne for dyrking av bakterier og sopp
  • antibiotika
    medisiner som ødelegger eller hemmer veksten av bakterier
  • antibiotikaresistens
    bakteriers motstandsdyktighet mot antibiotika.
  • bakterie
    type mikroorganisme som finnes overalt, både utenpå og inni kroppen. De fleste bakterier er ufarlige, mange er nyttige for oss og noen er sykdomsfremkallende.
  • bakteriemedium
    vekstmedium tilpasset bakterier slik at de kan formere seg og bli mange
  • bredspektrede antibiotika
    antibiotika som angriper gram-positive og gram-negative bakterier mer likt og er effektive mot mange ulike bakterier
  • CRP (C-reaktivt protein)
    Protein som produseres i leveren og har en funksjon i forbindelse med betennelsesreaksjoner i kroppen
  • CRP-prøve
    prøve som måler C-reaktivt protein for å se om det er betennelse/inflammasjon i kroppen
  • diagnose
    navn på sykdommer eller tilstander med felles kjennetegn
  • gram-negative (G-) bakterier
    klasse bakterier som kjennetegnes ved at de ikke lar seg farge blå ved gramfarging, men farges i stedet røde eller rosa
  • gram-positive (G+) bakterier
    klasse bakterier som etter gramfarging forblir lilla/purpurfarget
  • gramfarging
    den viktigste fargemetoden innen medisinsk bakteriologi for å få mer informasjon om bakteriene.
  • immunsystem
    kroppens eget forsvarsverk som går til motangrep når kroppen blir angrepet av uønskede mikroorganismer
  • infeksjon
    sykdom forårsaket av mikroorganismer som formerer seg raskt
  • multiresistente bakterier
    bakterier som er resistente mot mer enn ett antibiotikum
  • normalflora
    betegnelse på mikroorganismer som alle mennesker normalt har på huden og slimhinnene
  • patogene bakterier
    sykdomsfremkallende bakterier
  • smalspektrede antibiotika
    antibiotika som bekjemper noen få bakterietyper og passer fint hvis man vet hvilke bakterier det er som forårsaker sykdommen
  • smittekilde
    kilde til smittestoffer, smittekilden er som regel et levende vesen
  • smittekjede
    rekkefølgen på spredning av smittestoff til smittemottakere
  • virus
    en av de minste mikroorganismene som finnes og som kan forårsake både ufarlige og farlige sykdommer

Forskerspirebegrep

  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • hypotese
    mulig forklaring som lar seg teste
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
Forsøk og praktisk arbeid

Forberedelse og utstyr

1. Gjør klar nye petriskåler til dyrking av bakterier. Det kan være greit å bruke podenåler til arbeidet med å fiske opp en bakteriekultur man skal dyrke videre på.

2. Skriv ut elevark om gramfarging og oversikt til hvert elevpar eller hvert legeteam.

Materialer og utstyr

  • safraninoppløsning
  • krystallfiolett
  • lugois væske
  • alkohol
  • bakteriekultur
  • objektglass
  • gassbrenner
Forsøk og praktisk arbeid

Gjennomføring av økt 4

Ark 30–31 i PowerPoint. Gramfarging. Forklar for elevene hva gramfarging er og hvordan det kan bidra til å identifisere bakterier.

Si til elevene at gramfarging er en prosess gjennom flere trinn, og det er viktig at oppskriften følges for at den skal være vellykket. Det kan være lurt at elevene jobber i par, eventuelt teamvis med dette laboratorieforsøket. Hvert team kan gramfarge to av bakterieprøvene sine.

  1. Spre bakteriekulturen tynt utover et objektglass og la det lufttørke.
  2. Fikser preparatet ved å la det gli frem og tilbake gjennom en flamme. Vær forsiktig så du ikke dreper bakteriecellene helt.
  3. Påfør fargestoffet krystallfiolett og la det virke i 1 minutt. Hell av eventuelt overskudd med krystallfiolett. Alle celler har nå fiolett farge.
  4. Tilfør jod-løsning og la det virke i 3 minutter. Hell av eventuelt overskudd med jod-løsning. Alle celler har fortsatt fiolett farge.
  5. Vask preparatet med alkohol i 30 sekunder for avfarging. Vær nøye med tiden, for også gram-positive celler mister fargen hvis de bades i sprit for lege. Gram-positive bakterier forblir fiolette. Gram-negative bakterier blir fargeløse.
  6. Tilsett safranin i ett til to minutter for å farge gram-negative celler. Safranin er svakere en krystallfiolett og vil derfor bare vise seg i de avfargede gram-negative cellene. Gram-positive celler er fortsatt fiolette. Gram-negative celler er nå røde.
  7. Drypp en dråpe olje på preparatet og undersøk det i et mikroskop med 100X-objektiv.

Ark 32 i PowerPoint. Melding fra laboratoriet. Si til elevene at laboratoriet har funnet gram-positive bakterier i prøvene fra pasienten.

Arbeid i legeteamene. Elevene arbeider i legeteamene. Del ut oversikt over bakterier og infeksjoner. Be dem bruke informasjonen de har fått til å stille diagnose, diskutere mulig behandling og planlegge møtet med pasienten.