naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
    Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland 
    Personvernerklæring
    Tilgjengelegheitserklæring
    
            
                 Undervisningsopplegg
                        
        
        Tidsbruk
      - 45 minutter
 
Økt 3: Planteeter eller kjøtteter?
Noen dinosaurer spiste planter, mens andre spiste dyr. Akkurat som dagens kjøtt- og planteetere utviklet dinosaurene også forskjellige egenskaper som gjør at vi kan trekke slutninger om hva de spiste.
I denne økta skal elevene
- beskrive hva som kjennetegner planteetende og kjøttetende dinosaurer ved å observere detaljer på de ulike dinosaurene
 - sortere dinosaurer etter om de er planteetere eller kjøttetere
 - lage en tabell og tegne kjennetegn som skiller plante- og kjøtteterne fra hverandre
 
Tidsbruk
| Anslått tidsbruk | |
| 3A. Sorter planteetere og kjøttetere | 30 minutter | 
| 3B. Tegn og skriv om planteetere og kjøttetere | 15 minutter | 
| TOTALT | 45 minutter | 
Naturfaglig språk
            
                                            Fagspesifikke begrep
- 
                        evolusjonutvikling av arter over lang tid
 - 
                        geologisk tidsperiodeet tidsavsnitt i jordas historie. Periodenes varighet varierer mellom 20 og 200 millioner år.
 - 
                        hofteovergang mellom kropp og bakbein
 - 
                        kjøtteterEn organisme som spiser kjøtt. Kjøttetende dyr kalles ofte rovdyr.
 - 
                        knoklergir kroppen form og holder den oppe, kalles ofte bein
 - 
                        paleontologen forsker som studerer arter som levde i fortiden
 - 
                        planteeterorganisme som spiser planter
 
Forskerspirebegrep
- 
                        forklarebruke bevis for å støtte en påstand
 - 
                        observereå bruke sansene til å få informasjon om noe
 - 
                        sammenligneå se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
 - 
                        sorteredele inn i grupper etter observerbare kjennetegn
 - 
                        trekke en slutningbruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe