Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg
Passer for
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Fuglebolig

Det er boligmangel også blant fugler. Svarthvit fluesnapper kommer til Norge fra Vest-Afrika, men ofte så sent på våren at det er vanskelig å finne bolig. Spurv er sosial og bor gjerne sammen med andre. Fugler har bestemte krav til sine boliger. Med utgangspunkt i boligannonsen fra ulike fugler skal dere lage en moderne, kreativ og annerledes bolig.

Perleugle. Foto: Kristian Gording Perleugle. Foto: Kristian Gording

Boligannonsen fungerer som en kravspesifikasjon for boligen. Undervisningsopplegget gir mulighet for å arbeide med ulike materialer, ulike sammenføyningsteknikker, ulike typer bærende konstruksjoner og ulike arkitektoniske perioder. Elevene arbeider med idéutvikling, plantegninger og størrelsesforhold.

  • Læreplan i naturfag (NAT01-04)

    Kjerneelement

    • Teknologi (KE68)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (KM798)
    • 7. trinn
      • designe og lage et produkt basert på brukerbehov (KM774)
  • Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02)

    Kompetansemål

    • 4. trinn
      • bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte (KM1818)
      • samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur (KM1821)
    • 7. trinn
      • bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte (KM1808)
      • bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner (KM1806)
      • designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt (KM1795)
    • 10. trinn
      • visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy (KM1800)

Grunnleggende ferdigheter

  • Å kunne skrive (GF2)
  • Å kunne lese (GF3)
  • Å kunne regne (GF4)