Undervisningsopplegg

Passer for

  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Fuglebolig

Det er boligmangel også blant fugler. Svarthvit fluesnapper kommer til Norge fra Vest-Afrika, men ofte så sent på våren at det er vanskelig å finne bolig. Spurv er sosial og bor gjerne sammen med andre. Fugler har bestemte krav til sine boliger. Med utgangspunkt i boligannonsen fra ulike fugler skal dere lage en moderne, kreativ og annerledes bolig.

Perleugle. Foto: Kristian Gording Perleugle. Foto: Kristian Gording

Boligannonsen fungerer som en kravspesifikasjon for boligen. Undervisningsopplegget gir mulighet for å arbeide med ulike materialer, ulike sammenføyningsteknikker, ulike typer bærende konstruksjoner og ulike arkitektoniske perioder. Elevene arbeider med idéutvikling, plantegninger og størrelsesforhold.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i kunst og håndverk

  • Etter 4. årstrinn
    • Design
      • planlegge og lage enkle bruksgjenstander
      • lage enkle gjenstander gjennom å strikke, veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer
      • bruke enkle, hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, tekstil, skinn og tre
      • eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelementer
      • undersøke, visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form, fra idé til ferdig produkt
    • Arkitektur
      • planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og enkle håndverksteknikker
      • tegne hus og rom sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden
  • Etter 7. årstrinn
    • Design
      • lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon
      • bruke formelementer fra ulike kulturer i utforming av gjenstander med dekorative elementer
      • benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider
      • bruke ulike sammenføyningsteknikker i harde og myke materialer
    • Arkitektur
      • bygge modeller av hus i målestokk med utgangspunkt i egne arbeidstegninger
  • Etter 10. årstrinn
    • Design
      • designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
      • beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
      • lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
    • Arkitektur
      • bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer

Læreplan i matematikk fellesfag

  • Etter 4. årssteget
    • Geometri
      • teikne, byggje, utforske og beskrive geometriske figurar og modellar i praktiske samanhengar, medrekna teknologi og design
    • Måling
      • gjere overslag over og måle lengd, areal, volum, masse, temperatur, tid og vinklar, samtale om resultata og vurdere om dei er rimelege
  • Etter 7. årssteget
    • Geometri
      • byggje tredimensjonale modellar, teikne perspektiv med eitt forsvinningspunkt og diskutere prosessane og produkta
    • Måling
      • gjere overslag over og måle storleikar for lengd, areal, masse, volum, vinkel og tid og bruke tidspunkt og tidsintervall i enkle berekningar, diskutere resultata og vurdere kor rimelege dei er
  • Etter 10. årssteget
    • Geometri
      • undersøkje og beskrive eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og bruke eigenskapane i samband med konstruksjonar og berekningar
      • tolke og lage arbeidsteikningar og perspektivteikningar med fleire forsvinningspunkt, med og utan digitale verktøy
    • Måling
      • gjere overslag over og berekne lengd, omkrins, vinkel, areal, overflate, volum, tid, fart og massetettleik og bruke og endre målestokk

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Mangfold i naturen
      • fortelle om dyr i nærområdet, diskutere dyrevelferd og skille mellom meninger
    • Teknologi og design
      • planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt med tekst og illustrasjoner
      • beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • trekke ut og bearbeide naturfaglig informasjon fra tekster i ulike medier og lage en presentasjon
    • Mangfold i naturen
      • beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk