naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Undervisningsopplegg
Passer for
- barnetrinn 5-7
- ungdomstrinn 8-10
Fuglebolig
Det er boligmangel også blant fugler. Svarthvit fluesnapper kommer til Norge fra Vest-Afrika, men ofte så sent på våren at det er vanskelig å finne bolig. Spurv er sosial og bor gjerne sammen med andre. Fugler har bestemte krav til sine boliger. Med utgangspunkt i boligannonsen fra ulike fugler skal dere lage en moderne, kreativ og annerledes bolig.
Boligannonsen fungerer som en kravspesifikasjon for boligen. Undervisningsopplegget gir mulighet for å arbeide med ulike materialer, ulike sammenføyningsteknikker, ulike typer bærende konstruksjoner og ulike arkitektoniske perioder. Elevene arbeider med idéutvikling, plantegninger og størrelsesforhold.
Tilknytning til læreplan (Fagfornyelsen, LK20)
-
Læreplan i naturfag (NAT01-04)
Kjerneelement
- Teknologi (KE68)
Kompetansemål
-
4. trinn
- designe og lage et produkt basert på en kravspesifikasjon (KM798)
-
7. trinn
- designe og lage et produkt basert på brukerbehov (KM774)
-
Læreplan i kunst og håndverk (KHV01-02)
Kompetansemål
-
4. trinn
- bruke håndverktøy og sammenføyningsteknikker i tre, leire og tekstil på en miljøbevisst og trygg måte (KM1818)
- samtale om bruk, funksjon og materialvalg i ulike bygninger og lage skisser med forslag til ny arkitektur (KM1821)
-
7. trinn
- bruke ulike håndverktøy og elektriske verktøy for å bearbeide og sammenføye harde, plastiske og myke materialer på en trygg og miljøbevisst måte (KM1808)
- bygge og eksperimentere med stabile konstruksjoner (KM1806)
- designe og lage en utstilling som viser fram prosess og produkt (KM1795)
-
10. trinn
- visualisere form ved hjelp av frihåndstegninger, arbeidstegninger, modeller og digitale verktøy (KM1800)
-
Grunnleggende ferdigheter
- Å kunne skrive (GF2)
- Å kunne lese (GF3)
- Å kunne regne (GF4)
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i kunst og håndverk
- Etter 4. årstrinn
- Design
- planlegge og lage enkle bruksgjenstander
- lage enkle gjenstander gjennom å strikke, veve, filte, sy, spikre og skru i ulike materialer
- bruke enkle, hensiktsmessige håndverktøy i arbeid med leire, tekstil, skinn og tre
- eksperimentere med enkle geometriske former i konstruksjon og som dekorative formelementer
- undersøke, visualisere og presentere hvordan enkle bruksgjenstander har fått sin form, fra idé til ferdig produkt
- Arkitektur
- planlegge og bygge modeller av hus og rom ved hjelp av digitale verktøy og enkle håndverksteknikker
- tegne hus og rom sett rett ovenfra, rett forfra og rett fra siden
- Design
- Etter 7. årstrinn
- Design
- lage enkle bruksformer i ulike materialer og kunne gjøre rede for sammenheng mellom idé, valg av materialer, håndverksteknikker, form, farge og funksjon
- bruke formelementer fra ulike kulturer i utforming av gjenstander med dekorative elementer
- benytte ulike teknikker til overflatebehandling av egne arbeider
- bruke ulike sammenføyningsteknikker i harde og myke materialer
- Arkitektur
- bygge modeller av hus i målestokk med utgangspunkt i egne arbeidstegninger
- Design
- Etter 10. årstrinn
- Design
- designe produkter ut fra en kravspesifikasjon for form og funksjon
- beskrive ulike løsningsalternativer i design av et produkt ved hjelp av skisser og digital programvare
- lage funksjonelle bruksgjenstander og vurdere kvaliteten på eget håndverk
- Arkitektur
- bygge og teste bærende konstruksjoner i ulike materialer
- Design
Læreplan i matematikk fellesfag
- Etter 4. årssteget
- Geometri
- teikne, byggje, utforske og beskrive geometriske figurar og modellar i praktiske samanhengar, medrekna teknologi og design
- Måling
- gjere overslag over og måle lengd, areal, volum, masse, temperatur, tid og vinklar, samtale om resultata og vurdere om dei er rimelege
- Geometri
- Etter 7. årssteget
- Geometri
- byggje tredimensjonale modellar, teikne perspektiv med eitt forsvinningspunkt og diskutere prosessane og produkta
- Måling
- gjere overslag over og måle storleikar for lengd, areal, masse, volum, vinkel og tid og bruke tidspunkt og tidsintervall i enkle berekningar, diskutere resultata og vurdere kor rimelege dei er
- Geometri
- Etter 10. årssteget
- Geometri
- undersøkje og beskrive eigenskapar ved to- og tredimensjonale figurar og bruke eigenskapane i samband med konstruksjonar og berekningar
- tolke og lage arbeidsteikningar og perspektivteikningar med fleire forsvinningspunkt, med og utan digitale verktøy
- Måling
- gjere overslag over og berekne lengd, omkrins, vinkel, areal, overflate, volum, tid, fart og massetettleik og bruke og endre målestokk
- Geometri
Læreplan i naturfag
- Etter 4. årstrinn
- Mangfold i naturen
- fortelle om dyr i nærområdet, diskutere dyrevelferd og skille mellom meninger
- Teknologi og design
- planlegge, bygge og teste enkle modeller av byggkonstruksjoner og dokumentere prosessen fra idé til ferdig produkt med tekst og illustrasjoner
- beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre
- Mangfold i naturen
- Etter 7. årstrinn
- Forskerspiren
- trekke ut og bearbeide naturfaglig informasjon fra tekster i ulike medier og lage en presentasjon
- Mangfold i naturen
- beskrive kjennetegn på noen plante-, sopp- og dyrearter og ordne dem systematisk
- Forskerspiren