naturfag.no blir utvikla av Nasjonalt senter for naturfag i opplæringa
Kontakt oss: post@naturfag.no Ansvarleg redaktør: Merethe Frøyland
Personvernerklæring
Besøk oss på:
Forsøk og praktisk arbeid
Hvor
- Ute
Passer for
- barnetrinn 1-2
Nattorientering
For mange orienteringsløpere er nattorientering mer fascinerende enn å finne frem i dagslys.
Å oppfatte detaljer i terrenget rundt deg i lyset fra en hodelykt er helt annerledes enn å se seg rundt i dagslys. Det blir enda viktigere å vite nøyaktig hvor på kartet en er for å vite hvilke detaljer en skal se etter rundt seg. Å vite at en nærmer seg en post for så se reflekslyset fra posten, gir en god mestringsfølelse.
En god organiseringsform er å la barna løpe til en post og komme tilbake til utgangspunktet før de legger i vei til neste post. Da kan du som leder lettere ha oversikt over om noen barn blir lenge borte og kanskje har gått seg bort.
Tilknytning til utgående læreplan (LK06)
Læreplan i naturfag
- Etter 2. årstrinn
- Forskerspiren
- bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
- Kropp og helse
- beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst i observasjoner ved aktiviteter ute og inne
- Fenomener og stoffer
- gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
- Forskerspiren
Materialer og utstyr
- orienteringsposter eller andre merker
- hodelykt