Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute
  • Skog

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Refleksløype og fakkelløype

Løs ulike oppgaver i en løype i skogen.

Reflekser

En refleksløype er en merket løype hvor merkebåndene erstattes med refleksbrikker. Når dere går løypa, bruker dere lykta til å lyse fra refleks til refleks samtidig som lykta lyser opp underlaget de går på. En fakkelløype er en løype merket med tente fakler, og hvor det kun er lyset fra fakkelen som lyser opp terrenget. Det fordrer en åpen og pen skogbunn og strategisk plassering av fakler der det er vanskeligere å ta seg frem. Det stadige skiftet mellom lyset fra fakkelen og mørkere områder mellom faklene er utfordrende når det gjelder å se og ikke se hvor foten plasseres.

Langs begge typene løyper kan det være poster. Innholdet på postene kan variere fra rene faktaspørsmål med svar til oppgaver av «prøve ut»-karakter. Eksempler kan være:

  • å skulle gå uten lys i ukjent og ulendt terreng ved holde i et tau og føle seg frem med foten
  • å klatre opp i et tre
  • å ta seg gjennom hindre av tau eller et taunett 
  • å lytte etter lyder i mørket 
  • å kjenne på og identifisere for eksempel ulike typer kvister, blader etc uten å se
  • å lukte på ulike blomster, lyng og moser eller poser med ulikt innhold uten å se 
  • å prøve ekko
  • å gjenkjenne stjerner og stjernebilder

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
    • Mangfold i naturen
      • gjennomføre aktiviteter i nærområdet for å lære om naturen og samtale om hvorfor dette er viktig
    • Kropp og helse
      • beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst i observasjoner ved aktiviteter ute og inne

Materialer og utstyr

  • reflekser eller fakler
  • løype med ulike oppgaver