Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Tidsbruk

  • 1-2 timer

Fordamping fra levende organismer

To aktiviteter som tester fordamping fra planter og mennesker.

Planter dekket med plastposer Fordamper det vann fra planter?

  1. Hvorfor trenger planter vann? Diskuter hvor vannet blir av. Hvordan kan dere få undersøkt om plantene avgir vann til lufta.
  2. Studer gjerne planten med forstørrelsesglass. Kan dere se små dråper på bladene?
  3. Tre plastposer utenpå plantene og tape godt igjen. Hvis de avgir vann, vil det bli fanget opp inni posene.
  4. Vent 2–7 dager. Observer plantene. Er det dugg i posene? Hvilke planter har gitt fra seg mest dugg? Diskuter forskjellene og hva som kan være årsaken.

Fordamper det vann fra mennesker?

  1. Kan mennesker avgi vanndamp til lufta?
  2. Kan vi avgi vanndamp uten at vi ser det?
  3. Tre en plastpose på den ene hånden. Tape igjen ved håndleddet slik at det blir tett. Hold først hånden i ro. Blir det dugg på innsiden av posen?
  4. Sett på musikk og dans litt, eller dans til ABC-forskersangen. Blir det mer dugg i posen nå?

Faglig forklaring

Ørkenplanter, som kaktus, har lite tilgang på vann. De har derfor en oppbygning som hindrer stort vanntap ved fordamping. De har pigger istedet for blader og et beskyttende vokslag som hindrer fordamping. I tillegg har de ofte ekstremt lange røtter for å kunne suge til seg vann dypt nede eller langt unna. Basilikum derimot, sparer ikke på vannet, men har stort vanntap gjennom fordamping. Derfor må den vannes nesten hver dag.

Når dyr avgir vanndamp til lufta, er det for å holde seg passe varme. Når vi danser, løper eller arbeider hardt, slipper kroppen ut vann gjennom huden for å kjøle oss ned. Vi svetter. Huden blir nedkjølt når vannet fordamper. Vi blir også nedkjølt når vi får vann på kroppen som ikke er svette. Når dette vannet fordamper, tar det energi fra huden og vi blir avkjølt. Det er derfor vi kjenner oss kalde når vi går ut av dusjen.

Kommentarer/praktiske tips

Det er viktig å nevne at det er farlig å tre plastposer over hodet på mennesker.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 4. årstrinn
    • Kropp og helse
      • observere og beskrive hvordan kroppen reagerer i ulike situasjoner, og samtale om ulike følelsesmessige reaksjoner og sammenhengen mellom fysisk og psykisk helse
  • Etter 7. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • beskrive sentrale egenskaper ved gasser, væsker, faste stoffer og faseoverganger ved hjelp av partikkelmodellen

Materialer og utstyr

  • basilikumplante
  • kaktus
  • evt. andre planter
  • en gjennomsiktige plastpose til hver plante
  • en gjennomsiktige plastpose til hver elev
  • tape

Er del av