Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7

Eddikprøve

Ta eddikprøve på sukker, salt, potetmel og natron.
Jente som blander stoffer

Kan dere finne ut hvordan disse stoffene reagerer med eddik? Diskuter hvordan dere vil eksperimentere og hvorfor dere vil gjøre det på den måten.

Kan dere se at stoffene forandrer seg? Kan dere høre at det skjer noe? Kan dere lukte at det skjer noe?

Hvordan vil dere dokumentere hva dere har gjort, og hvordan vil dere vise fram resultatene?

Tenk at dere har lyst til å overraske vennene deres med en kake. I kakeoppskriften står det at dere trenger natron. Dere finner en liten pose med noe hvitt i, men er ikke sikker på om det står natron på den. Hva kan dere gjøre for å finne ut om det er natron i posen? Er det andre stoffer dere kan bruke for å få kaken til å heve seg?

Faglig forklaring

Når dere setter eddik til natron, skjer det en reaksjon der det blir dannet en gass. Gassen er karbondioksid, CO2. Den samme gassen finner vi i luften vi puster ut og i brus.

Kommentarer/praktiske tips

Bruk 5% eller 10% eddik.

Andre aktiviteter med karbondioksid: Lag bruspulver

Bland 1 teskje natron, 1 teskje sukker og 1 teskje av for eksempel C-vitamin i pulverform i hånden og sett tungen på blandingen. Fuktigheten på tungen gjør at stoffene blandes og løser seg opp. Karbondioksid blir frigjort.

Et annet navn på C-vitamin er askorbinsyre. Askorbinsyre er ikke en syre, men et karbohydrat. Askorbinsyre kan kjøpes på apotek. I stedet for askorbinsyre kan dere bruke sitronsyrepulver eller vinsyrepulver som dere får kjøpt i dagligvarebutikker. Sukker er bare med for smakens skyld.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
      • bruke måleinstrumenter, systematisere data, vurdere om resultatene er rimelige, og presentere dem med eller uten digitale hjelpemidler
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk som viser at stoffer og stoffblandinger kan endre karakter når de blir utsatt for ulike påvirkninger
  • Etter 7. årstrinn
    • Forskerspiren
      • formulere naturfaglige spørsmål om noe eleven lurer på, foreslå mulige forklaringer, lage en plan og gjennomføre undersøkelser
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med ulike kjemiske reaksjoner og beskrive hva som kjennetegner dem

Materialer og utstyr

Til hver gruppe:
  • 4 bokser med sukker, salt, potetmel, natron. Det skal stå navn på stoffene utenpå boksene.
  • 4 teskjeer, en til hver boks
  • 4 rene begre eller glass
  • dråpeflaske med eddik