Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Speil

I dette forsøket skal du lære om egenskaper til et speil.

  1. Bruk speilet, og avgjør om disse påstandene er sanne:
    • Når jeg nærmer nesa mi til speilet, kommer nesa i speilet nærmere.
    • Speilet snur opp til ned. Når jeg ser i speilet og holder det over hodet, kan jeg se golvet. Jeg ser golvet når jeg ser oppover.
    Hvis du holder speilet over hodet, vil du kunne se bakken. Holder du det slik som til venstre på bildet, vil nesen komme nærmere hvis du tar speilet mot deg
  2. Du vil holde øye med kameratene bak ryggen din. Du har et speil. Hva gjør du? Hva ser du i speilet når han kommer nærmere deg? Hva ser du i speilet når han går bakover?
  3. Speilbildeleken. Du skal være deg selv, og kameraten din skal være speilbildet ditt. Dere kan f.eks. sette dere mot hverandre og tenke dere at speilet er midt mellom dere. Du kan f.eks. løfte høyre hånd og holde den oppstrakt. De andre avgjør om kameraten din gjør riktig. Ved tvil avgjøres det hele ved hjelp av speil. Finn på forskjellige ting å gjøre. Se på to andre som leker. Speilbildeleken faller kanskje lettere hvis man teiper sammen fire lange linjaler til ramme rundt det tenkte speilet. Ramma holdes av to tilskuere.
Stå foran et speil og observer hva som skjer når du beveger armene for eksempel.

4. Hodebry: Er det feil på tegningen nedenfor?

 Hva er feilen på denne tegningen?

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene

Materialer og utstyr

  • speil