Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2
  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10

Speilkino

I dette forsøket skal du se på egenskaper til et speil.

  1. Under er det en del tegninger (du finner dem også som vedlegg). Du skal bruke dem etter tur. Sett speilet langs streken på tegning a). Ta tak i et av de øverste hjørnene på speilet med tommelfingeren og pekefingeren. Sving speilet hurtig opp og ned. Et hjørne skal hele tiden være i kontakt med bordet. Når du svinger speilet opp og ned, vil du vekselvis se tegningen bak speilet og speilbildet av tegningen foran speilet. Sving speilet hurtig opp og ned mens det ene hjørnet alltid er i kontakt med bordet.
  2. Prøv de andre tegningene også. I tilfellet d) synes flekken å stå stille. Undersøk om det er sant at:
    • Punktene ligger på en normal til speilet.
    • Punktene har samme avstand til speilet. Bruk en linjal og mål om dette stemmer. Lag figurer til speilkinoen selv. La andre grupper prøve dem.
  3. Flere ting du kan gjøre: I mange ukeblad og aviser finnes det oppgaver som går ut på å finne forskjellene på to nesten helt like tegninger («Finn sju feil»). Klipp ut slike tegninger. Bruk et speil og se om speilbildet hjelper deg til å finne feilene lettere.

Sett et speil på streken og svar på spørsmålene i oppgaven.

 

 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjøre forsøk med vann og lys og samtale om observasjonene
  • Etter 10. årstrinn
    • Fenomener og stoffer
      • gjennomføre forsøk med lys, syn og farger, og beskrive og forklare resultatene

Materialer og utstyr

  • lommespeil
  • linjal