Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 4: Gjennomføring

Åpne PowerPointen som leder deg gjennom hele økta.

4A Escape Room

Be elevene gå inn i Escape Room og løse morsekoden. Dersom gruppa ikke klarer oppdraget, må de betale 5000 kr for en vannprøve. Dersom de klarer oppdraget, får de 5000 kr. La dem legge det inn i regnskapet og vurdere hva de vil levere tilbake / kjøpe.

4B Biologisk mangfold

Be hver gruppe presentere hva de fant da de undersøkte det biologiske mangfoldet på badeplassen. De skal angi art, plassering og ca. antall. De andre gruppene må notere hva de andre gruppene fant, slik at alle har en total oversikt. Be elevene reflektere over hvor sikre resultatene er (identifisere feilkilder), og hva dette kan ha å si for resultatene. Gruppene skal deretter vurdere det biologiske mangfoldet i lys av tabellen.

4C Badevannskvalitet

Gå gjennom informasjonen om hvordan man vurderer badevannskvalitetet ved hjelep av måling av bakterier. Se på eksemplene på prøveresultat fra to ulike kommuner og diskuter vurderinegen av disse to i felleskap. La deretter elevene jobbe i grupper og finne informasjon om badevannskvalitet i egen kommune. Dette noterer de i skjemaet Badevannskvalitet s. 5 i Elevheftet.

  vannfoss

4D Hensyn til miljøet på badeplassen

Elevene skal nå bruke resultatene fra undersøkelsene sine til å vurdere endringene de vil gjøre med hensyn til miljøet.

4E Lage ferdig film/bilder av badeplass

Be elevene ferdigstille oppdraget gjennom å lage film/bildeserie av badeplassen med forklaring på hva som skal forbedres og hvordan. Informer dem om at filmen skal vise badeplassens bærekraftighet. Badeplassen bærekraftighet betyr at elevene skal vurdere sine egne forslag til endringer ut fra eget budsjett (økonomi) sett i lys av hvilket utbytte det får for brukere av badeplassen (sosiale forhold) og hvordan det vil påvirke naturen og ivareta det biologiske mangfoldet (miljø) på badeplassen. En vurdering av mulige feilkilder hører også med i det ferdige produktet.

Minn elevene på at arbeidet deres vil bli vurdert etter kjennetegn på måloppnåelse og at disse ligger i elevheftet. 

4F Oppsummering

Hør med elevene om de har kommet i mål med film og vurdering. Informer om at i neste økt skal de se hverandres filmer og vurdere bidragene. De vil bli delt i to grupper som hver skal nominere en film (ikke sin egen). Disse to filmene ser dere i felleskap og deretter skal de stemme på filmen med den beste badeplassen (ut fra kjennetegnene).