Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid

Økt 3: Gjennomføring

 

3A Plenum: mini-kahoot om livsløp

Start økta med en mini-kahoot om livsløp. Gå gjennom felles som repetisjon i presentasjonen.  

3B Gruppe: del II av oppdraget vurdere livsløpet til egne produkter

Livsløpsanalyse

Elevene skal nå jobbe videre i gruppene med å vurdere livsløpet til de to produktene de fikk i oppdraget. De kan legge inn resultatene sine direkte inn i de to digitale plakatene de skal presentere i økt 4. 

3C Plenum: livsløpet til egne produkter

Diskuter med elevene i plenum:

  • Fant dere informasjon om de to produktene deres?
  • Var de produktmerket?
  • Hadde dere nok informasjon til å vurdere livsløpet til begge produkter?

3D Gruppe: forberede presentasjon av oppdraget

La elevene forberede presentasjonen de skal ha i økt 4. Den skal innholde:

  1. Et passende navn og en logo som reflekterer bedriftens bærekraftige profil
  2. To plakater der de har:
    • vurdert livsløpet til de to produktene
    • en bærekraftsanalyse av de to produktene for både produsent og forbruker.
    • en samlet vurdering av produktene.
  3. En beslutning om hvilket av produktene de ønsker å kjøpe til bedriften sin, med begrunnelse basert på vurderingen av produktenes livsløp og bærekraftsanalysen.

Minn elevene på å bruke kjennetegn på måloppnåelse og støttespørsmål (Elevhefte E og F) når de lager sin egen presentasjon.

3E Plenum: presenter planen for presentasjoner i økt 4

Vis elevene planen for presentasjoner i økt 4. Hver gruppe har 10 minutter til presentasjon, 5 minutter til å vurdere presentasjonen og 5 minutter til å gi tilbakemelding til gruppa som presenterte. Forklar at under hver presentasjon,skal en annen gruppe være «kritisk venn» til  gruppen som presenterer. 

I tillegg skal alle elever notere i skjema til hverandrevurdering, Elevhefte G, under presentasjonene.