Hopp til hovedinnhold
Forsøk og praktisk arbeid
Tidsbruk
  • 15–20 minutter

3A. Plassere på skala

Ark 1 i PowerPoint. Si: Husker dere vi så på løkcellene i mikroskop?

Ark 2 i PowerPoint. Da noterte dere ned nøkkelsetningen: 

Celler er så små at vi bruker mikroskop for å undersøke dem.

Men hvor smått er det? (snakkeboble kommer opp ved klikk)

Ark 3 i PowerPoint. Fortell elevene at de snart skal få utdelt dette arket. Gå gjennom forkortelsene m, mm, µm og nm (kommer opp ved klikk i PowerPointen).

Del ut elevark 3.

Ark 4 i PowerPoint. Gi elevene i oppgave (enkeltvis eller parvis) å plassere/skrive på 10 cm, 1 cm, 0,1 mm og 0,001 m på skalaen.

Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)

Ark 5 i PowerPoint. Gi elevene neste oppgave:

1. Hvor mange millimeter er det i en meter? [1000]

2. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en millimeter? [1000]

3. Hvor mange mikrometer (µm) er det i en meter? [1 000 000. Altså er én mikrometer én milliondels meter ]

Gå gjennom svarene i fellesskap etterpå. (Fasit kommer opp i PowerPointen ved klikk.)

Ark 6 i PowerPoint. I denne oppgaven skal elevene jobbe parvis.

Plasser disse (skriv på arket med skalaen) der dere tror de passer inn på skalaen (elevark 3):

  • Rødløk
  • Høyden på et menneske
  • Atom
  • Bakterie
  • Virus
  • Tykkelsen på et hårstrå
  • Rød blodcelle
  • Bredden til DNA (arvestoffet)
  • Lengden til DNA

Ev. utvidelse: La elevene bruke animasjonen Cell Size and Scale til sjekke forslagene sine og justere.

Ark 7–14 i PowerPoint. Gå gjennom oppgaven i fellesskap. Fasit og noen ekstraopplysninger kommer opp i PowerPointen ved klikk.

Plasser på skalaen


 
Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • arvestoff
    det som bestemmer utformingen og funksjonen til cella og til organismen
  • biologi
    læren om det levende
    bio = liv
  • cellekjerne
    spesialisert rom med arvestoff inni ei celle
    Sopp-, plante- og dyreceller har cellekjerne.
  • cellemembran
    tynn hinne omkring ei celle
    Er bygd som en flytende mosaikk av fettstoffer og proteiner.
  • celler
    bitte små deler som alle organismer er bygd opp av
    For eksempel hudceller, muskelceller, blodceller og hjerteceller.
  • cellevegg
    tykkere lag som ligger utenpå cellemembranen og stiver av og beskytter cella
    Bakterie-, plante- og soppceller har cellevegg.
  • cellevæske
    flytende stoff inni cellene
    Består av vann med proteiner og salter.
  • celleånding
    kjemisk reaksjon i levende organismer der druesukker (glukose) og oksygen omdannes til karbondioksid og vann, samtidig frigjøres energi
  • encella organisme
    organisme som består av bare éi celle
  • flercella organisme
    organisme som består av flere celler
  • form
    hvordan noe ser ut og er bygget opp slik at det passer godt til en spesiell funksjon
  • fossil
    avtrykk eller et annet spor etter liv fra fortiden
    For eksempel fossile knokler, fotavtrykk eller avtrykk av blader.
  • funksjon
    hva noe gjør, eller hva det brukes til
  • meteoritt
    objekt fra verdensrommet som har falt ned på jorda
  • mikrometer (µm)
    tusendels millimeter
    Det er 1 000 µm i én mm.
  • mitokondrier
    organeller som frigjør energi
  • organell
    del av ei celle som har en bestemt funksjon
  • organisme
    levende vesen
    For eksempel et dyr, en plante, en bakterie eller en sopp.
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • beskrive
    fortelle med ord eller bilder hvordan noe er
  • bevis
    kjennetegn eller ledetråder som kan hjelpe deg å forklare noe
  • konklusjon
    slutning på grunnlag av en rekke bevis
  • mikroskop
    instrument som hjelper oss til å se det som er veldig smått
  • mikroskoppreparat
    biter av vev som er gjort klart for å undersøkes i mikroskop
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe
  • observere
    bruke sansene til å få informasjon om noe
  • påstand
    svar på et spørsmål, men uten bevis
  • sammenligne
    se etter likheter og forskjeller mellom to eller flere ting
  • trekke en slutning
    bruke det du observerer, leser eller det du vet fra før til å svare på noe
  • undersøke
    prøve å finne ut mer om noe