Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 1-2

Eplesmaking

Hvordan beskrive den rette eplesmaken? Er eple surt eller søtt? Dette må testes ut.

Gutter studerer elpe med lupe Gutter studerer elpe med lupe

Start gjerne med å studere et eple. Ord som gjerne kan brukes i undersøkelsen er: skall, kjernehus, eplekjerne, eplesteiner, eplefrø, fruktkjøtt, blomst, farge, eplebåt, epleslang... Bruk lupe og kniv. La barna tegne/dokumentere det de observerer.

Del eplene opp i båter og legg hver eplesort på samme tallerken. Du må ha nok båter til at alle deltagerne kan få minst en bit av hver eplesort. Hvis de spiser opp eplebåten i første forsøk er det fint om de kan få en til de neste forsøkene.

Undersøk en egenskap av gangen, sammenlign eplesortene og oppsumer i fellesskap. Lag gjerne en felles tabell. Det er ikke sikkert dere blir enige om beskrivelsen av alle egenskapene.

  • Beskriv hva eplebåten smaker: søtt, sur, salt, sterkt, svakt, smiren, bittert osv
  • Beskriv hva eplet lukter: frukt, blomster, boller, sterkt, sjø, jord, minner meg om..osv
  • Beskriv hvordan det kjennes eller føles (med hendene) å ta på eplet: hardt, mykt, seigt, lett, tungt, sleipt, tørt, ruglete, glatt, hårete, piggete osv
  • Beskriv hvordan eplet føles (inni munnen) å tygge: lett å tygge, hard, sprø, må tygge mye, seigt, saftig, grovt, svampete, trælete, melete, mosete, snerpete osv
  • Beskriv hvordan det høres når du tygger eplet: høy lyd, lav lyd, stille, knasende, sprø, svuppende, glidende, minner meg om…)

Kommentarer/praktiske tips

Det er lettere å finne ord når du har noe å sammenlikne med. Det er lett å si at et Granny Smith eple er surt når du sammenlikner det med sorten Aroma. Forsøket kan godt være kaotisk første gang og mer systematiske den neste. Forslagene over kan også gjøres i forskjellige økter, men lukt og smak i første økt og lyd og følelser i neste.


 

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 2. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke sansene til å utforske verden i det nære miljøet
      • beskrive, illustrere og samtale om egne observasjoner fra forsøk og fra naturen
    • Kropp og helse
      • beskrive og samtale om sansene og bruke dem bevisst i observasjoner ved aktiviteter ute og inne

Materialer og utstyr

  • epler av forskjellige sorter
  • kniver
  • luper