Forsøk og praktisk arbeid

Passer for

  • barnetrinn 3-4

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Meterets tyngdepunkt

En ting som henger, har alltid tyngdepunktet rett under opphengningspunktet, så lenge tingen er i ro. Noen ganger ser det rart ut.

Loddrett meter

Bøy en meterstokk slik bildet viser, og la den så balansere på en bordkant, på en finger eller noe sånt.

 

Otto balanserer en meterstokk på fingeren

Vannrett meter

Brett så de andre leddene sånn at stokken lager en svak bue. Den må være nokså symmetrisk om midten. Du må tilpasse buen slik at meterstokken er i balanse når den hviler på knappenålshodet, se figuren.

Nå kan du sette fra deg meterstokken mens knappenålshodet hviler på kanten av et glass, eller et bord, eller hva du måtte finne på.

 

Meterstokk balanserer på en flaske via en knappnål Meterstokk balanserer på en flaske via en knappnål

Faglig forklaring

Siden stokken i begge tilfeller er i balanse, må tyngdepunktet være rett under opphengningspunktet.

Med den loddrette meterstokken er tyngdepunktet ett eller annet sted i lufta rett under fingeren. Med den vannrette meterstokken, er tyngdepunktet inni glasset eller i lufta inne i flaska, rett under knappenålshodet.

Kommentarer/praktiske tips

Skiheiser, taubaner, ensporede jernbaner er alle konstruert sånn at når de er i balanse, er tyngdepunktet rett under opphengningspunktet. Tyngdepunktet i en pendel svinger om et punkt rett under opphengningspunktet.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Teknologi og design
      • beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre

Materialer og utstyr

  • Meterstokk
  • Knappenål