Forsøk og praktisk arbeid

Hvor

  • Ute

Passer for

  • barnetrinn 3-4
  • barnetrinn 5-7
  • ungdomstrinn 8-10
  • fysikk 1

Tidsbruk

  • 5 - 15 min

Balanser en stav

Hva er lettest å balansere av en blyant og en stav? 

 

 

 

Prøv å få en blyant til å balansere på en finger. Det går nok ikke! Prøv med en meterlang stokk. Det går kanskje.

Fest noe tungt, f.eks. en hammer, i den øverste enden av staven. Nå er det ikke så vanskelig å holde stokken i balanse.

Snu stokken og hammeren så vekta er nesten nede ved fingeren. Da er det vanskeligere igjen.

Stav med størst vekt oppe Stav med størst vekt nede

 

 

 

Faglig forklaring

 

Stokken er i balanse når tyngdepunktet er loddrett over fingeren. Det skal nesten ingen ting til for at tyngdepunktet kommer litt ut til sida. Da faller staven hvis du ikke beveger fingeren etter.

 

En lang stav kommer vanskeligere i rotasjon enn en kort stav. Derfor har du tid nok til å flytte fingeren med den lange staven. Vi sier at den lange staven har større treghetsmoment om fingeren enn blyanten. Den lange staven roterer tregere. Blyanten har lite treghetsmoment og faller ut til sida så fort at du ikke klarer å følge med.

Hvis det henger noe tungt øverst i staven, får du enda bedre tid, fordi det da tar lengre tid for staven å komme i rotasjon. Treghetsmomentet blir større. Vekta bidrar mest til treghetsmoment når den er langt unna berøringspunktet for staven.

Kommentarer/praktiske tips

Da vi var barn, var det morsomt å balansere lange staver på haka, eller skosnuten.

Aktuelle kompetansemål i læreplanen

Læreplan i naturfag

  • Etter 4. årstrinn
    • Forskerspiren
      • bruke naturfaglige begreper til å beskrive og presentere egne observasjoner, foreslå og samtale om mulige forklaringer på det man har observert
    • Teknologi og design
      • beskrive konstruksjoner og diskutere hvorfor noen konstruksjoner er mer stabile og tåler større belastning enn andre

Materialer og utstyr

  • blyant
  • lang stav
  • noe tungt (en hammer)
  • strikk eller teip