Hopp til hovedinnhold

Introduksjon til opplegget

Dette opplegget baserer seg på utforskende metoder som legger til rette for aktiv læring i form av elevundersøkelser i felt og refleksjoner rundt bærekraftig utvikling. 

Det anbefales at opplegget gjennomføres tverrfaglig eller flerfaglig for at elevene skal få mulighet å forstå kompleksiteten i bærekraftig utvikling. Se forslag til kompetansemål i naturfag, samfunnsfag og norsk nederst på forsiden. Hvis du gjennomfører utvidelsen i økt X, dekker du også kompetansemål i matematikk.

Overordna læringsmål

Elevene skal kunne

  • kartlegge og vurdere biologisk mangfold ut fra egne undersøkelser og innhente informasjon om badevannskvalitet i egen kommune
  • forstå de tre ulike dimensjonene av bærekraftig utvikling og bruke disse til å vurdere inngrep i et område

 

Praktisk informasjon

Forberedelse og utstyr

I hver enkelt økt får du oversikt over det du trenger i økta, under Forberedelser og utstyr.

Elevhefte. Gjennom hele undervisningsopplegget skal elevene bruke elevheftet som arbeidsbok. Elevene kan jobbe digitalt med dette heftet. Elevheftet inneholder oppdraget, regnskapsark som skal oppdateres i de ulike øktene, tabeller og skjema til undersøkelse i og ved vann, kjennetegn på måloppnåelse, og vurderingsskjema som skal brukes til nominering av film. 

PowerPoint. Det er laget PowerPoint-presentasjoner til alle øktene bortsett fra økt 3 som gjennomføres ute. Disse presentasjonene leder deg gjennom hele økta.

Gjennomføring. Til hver økt er det en detaljert tidsplan. Dette er et forslag til hvordan du kan gjennomføre økta for å få god nok tid til alle de varierte aktivitetene. Du tilpasser økta slik det passer for deg og dine elever, men husk å sette av tid til en oppsummering etter hver økt.

Escape room. Elevene skal i økt 1, 2 og 4 løse digitale Escape Room. Løsninger og hint til disse finner du som lærer under Forberedelser og utstyr. Premiene i Escaperoom er ulike beløp elevene kan bruke til å utbedre badeplassen. Beløpene som benyttes er ikke realistiske, men symbolske. De brukes for å konkretisere at bærekraftig utvikling handler om en balanse mellom de tre dimensjonene økonomi, sosiale forhold og miljø. 

Begreper. Begrepene som det skal fokuseres ekstra på, er uthevet i høyremargen for hver økt. Forklaringa på hvert begrep kommer opp når du klikker på begrepet.

Forslag til utvidelse. Økt X programmering av datalogger med dokument som har et forslag til programmering av datalogger. Vi anbefaler at denne økten gjennomføres før uteøkt 3 slik at de i uteøkta kan vurdere hvor vanntermometret bør plasseres.

Didaktiske prinsipper

Dybdelæring

Dybdelæring handler om å få elevene til å forstå komplekse sammenhenger og til å overføre kunnskap fra en situasjon til en annen. For å oppnå dybdelæring må elevene få mulighet til å reflektere og sette ord på egne tanker. 

Gjennom opplegget skal elevene i samarbeid samle, vurdere og koble informasjon slik at de kan vurdere ulike endringer på en badeplass sett i et bærekraftig perspektiv. Elevene bruker praktiske og varierte aktiviteter, og får anledning til å relatere fagbegreper og nye ideer til egne forkunnskaper og erfaringer. På denne måten organiserer elevene sin egen kunnskap, de vurderer nye ideer og knytter dem til konklusjoner.

Motivasjon og tilpasning

Elevene får i oppdrag å designe en badeplass i nærmiljøet. De skal gjøre egne undersøkelser og foreslå forbedringer som gjør badeplassen mer attraktiv.

Oppdraget skal motivere elevene ved at de skal undersøke en badeplass i eget nærområde og bruke både kunnskaper, ferdigheter og kreativitet til å foreslå konkrete forbedringer. Forslaget skal presenteres som en film, og beste forslag til badeplass kåres som vinner gjennom en elevstyrt nomineringsprosess.  

Relevans og kontekst

Oppdraget er knyttet til nærmiljøet og blir på denne måten kjent og lokalt for dem. De skal gjøre egne undersøkelser og bruke denne informasjonen videre i arbeidet. Elevene skal også diskutere hvordan de ulike forslagene til endringer/forbedringer kan påvirke det biotiske og abiotiske miljøet, og ta beslutninger i lys av de tre dimensjonene i bærekraftig utvikling.  

Progresjon og vurdering

Alle begrepene som brukes i opplegget er synlige i alle øktene, men de begrepene som det jobbes mest med i den enkelte økt er uthevet. Vær nøye på å bruke begrepene riktig. Du kan gjerne gjenta dem ofte, og utfordre elevene til å bruke fagbegrepene selv. Da blir det en progresjon gjennom utforskinga der begrepsapparatet utvides og de selv klarer å bruke de riktige begrepene.

Etter hver økt er det lagt opp til at læreren oppsummerer hva dere har jobbet med i denne økta, slik at elevene hele tiden reflekterer over hva de har gjort, hva de har lært og hva det skal brukes til.

Læringsmålene til hver økt viser hva vi vil at elevene skal sitte igjen med etter den enkelte økta. Målene er særlig knyttet til kjerneelementene jorda og livet på jorda og naturvitenskapelige praksiser og tenkemåter. I elevheftet ligger det forslag til kjennetegn på måloppnåelse. Dette er en progresjonstabell som læreren kan bruke for å gi tilbakemeldinger og veilede elevene gjennom arbeidet med oppdraget.

I den avsluttende oppsummeringa er det laget forslag til spørsmål man kan bruke, slik at elevene får mulighet til å reflektere over at det er mye å ta hensyn til når man skal vurdere hvordan endringer eller inngrep kan påvirke et område. I diskusjoner om verdivalg og bærekraft er det viktig at læreren poengterer at det ikke finnes fasitsvar når man jobber med slike problemstillinger. Progresjonstabellen kjennetegn på måloppnåelse som ligger i elevheftet kan også brukes som støtte til sluttvurdering av elevenes arbeid. Det er viktig at elevene får anledning til å bli kjent med innholdet i tabellen allerede i første økt, slik at de vet hva som er forventet av dem og hva de skal gjøre for å oppnå læringsmålene.

Språk og kommunikasjon

Det er variasjon mellom muntlige, skriftlige, praktiske og digitale aktiviteter gjennom hele opplegget. Elevene må bruke naturfaglige begreper både skriftlig og muntlig for å beskrive og diskutere faginnhold, begrunne valg eller synspunkter og argumentere for disse. Aktivitetene gir elevene mulighet til å bruke ulike strategier for å tilegne seg faglige kunnskaper, ferdigheter og holdninger.

Utforskende arbeidsmåter

Utforskende aktiviteter er gjennomgående i hele opplegget. Elevene gjør egne undersøkelser og bruker ulike bestemmelsesnøkler til å kartlegge badeplassens biotiske og abiotiske faktorer. Resultatene fra egne undersøkelser brukes, sammen med de tre dimensjonene av bærekraftig utvikling, til å vurdere om ulike tiltak og endringer på badeplassen er bærekraftige. Det legges vekt på at elevene gjennom ulike typer gruppeaktiviteter og diskusjoner får tid til å samarbeide om å komme fram til et felles forslag til løsning.