Hopp til hovedinnhold
Undervisningsopplegg

Økt 3: Lag et flytskjema

I denne økta skal elevene fullføre flytskjemaet for å forklare hva som skjer med det vi spiser. De skal beskrive hvilke organer som er involvert i hvilke prosesser i kroppen. Til slutt skal de utvide  kunnskapen sin ved å anvende flytskjemaet til å beskrive hva som skjer i kroppen ved en sykdom eller skade.

Læringsmål

Elevene skal kunne 

  • lage et flytskjema som beskriver hva som skjer med maten vi spiser og hvordan pusting, fordøyelse og blodsirkulasjon samarbeider

Tidsbruk 

 

Om flytskjema 10 min
Lage flytskjema 25–35 min
Presentasjon av flytskjema 10–15 min
TOTALT 45–60 min

 

 

Naturfaglig språk

Fagspesifikke begrep

  • blodsirkulasjon
    at kroppen frakter oksygen, næringsstoffer og andre viktige stoffer rundt i kroppen med blodet
  • energi
    noe som kan få noe til å skje
  • fordøyelse
    at kroppen tar inn mat og bryter den ned slik at kroppen kan bruke maten og kvitte seg med det som er til overs
  • organ
    del av en plante eller et dyr som har en bestemt funksjon
  • pusting
    at kroppen tar inn oksygengass og avgir karbondioksidgass gjennom lungene
  • system
    noe som består av flere deler som virker sammen

Forskerspirebegrep

  • flytskjema
    modell som viser trinnene i noe som skjer
  • modell
    forenklet framstilling som hjelper oss å forstå noe